Alcoholvrije wijn in opmars

Getty Images

Steeds meer Nederlandse wijndrinkers stappen over op alcoholvrije wijn. Dit concludeert onderzoeksbureau Nielsen uit een enquête onder 1.500 wijnliefhebbers.

Bij het onderzoek werden ruim 1.500 wijndrinkers gevraagd naar hun drankconsumptie. Aanleidingen voor het onderzoek zijn bijvoorbeeld de jaarlijks terugkerende goede voornemens om minder alcohol te drinken en initiatieven als IkPas en Dry January.

Bijna een op de tien van de respondenten heeft in 2018 alcoholvrije wijn gedronken. Een klein aantal vergeleken met bijvoorbeeld het aantal drinkers van alcoholvrij bier of Radler. Drinkers van alcoholvrije wijn vormen echter wel de snelst groeiende groep: de vraag steeg met maar liefst 37 procent.

Deze groei wordt bevestigd door de verkoopcijfers van de grote supermarktketens, waar men de vraag met vergelijkbare percentages zag stijgen. Maar waar slijterijen vooral een toename zien in de verkoop van alcoholvrije wijn, gaat het bij supermarkten vooralsnog vooral om wijnen met weinig alcohol, de zogenaamde ‘skinny wijnen’.

Gezond leven

De vraag naar alcoholvrije wijnen en wijnen met minder alcohol komt voort vanuit de groeiende behoefte aan een gezonde leefstijl en vermindering van de calorie-inname. De ontwikkeling is daarom een logische: alcohol is een van de voornaamste caloriebronnen van wijn.

Vooral onder jongere wijndrinkers steeg de vraag hard: met name 25- tot 39-jarigen stapten over naar alcoholvrije varianten: onder 55-plussers was dit slechts 4 procent. Een mogelijke verklaring voor dit verschil tussen de verschillende leeftijdscategorieën is zwangerschap. Vooral onder zwangere vrouwen nam de vraag namelijk toe; ook zij wilden tijdens de feestdagen een glaasje mee kunnen drinken.

Druivensap

Veel mensen zullen bij alcoholvrije wijn denken aan gewoon druivensap. En inderdaad zijn er producenten die dit onder de naam ‘alcoholvrije wijn’ aanbieden. Maar echte alcoholvrije wijn is meer dan dat: het wordt net zo gemaakt als gewone wijn, maar met een extra handeling wordt de alcohol vervolgens aan de drank onttrokken. Op deze manier smaakt het grotendeels als gewone wijn.

Vooral bubbels

Het zijn vooralsnog vooral mousserende wijnen die alcoholvrij worden aangeboden. Volgens experts komt dit doordat het een stuk lastiger is om gewone alcoholvrije wijnen van hoge kwaliteit te vinden. Dit heeft te maken met het suikergehalte: druiven voor mousserende wijnen worden doorgaans vroeger geplukt en bevatten daarom minder suikers dan druiven voor gewone wijnen. Deze laatste wijnsoort bevat dan ook veel meer restsuikers dan de mousserende wijnen, en is dus een stuk zoeter. In Nederland is er juist veel vraag naar droge(re) wijnen.

Vraag vs. aanbod

De ontwikkelingen lijken vooral gestuurd te worden vanuit de aanbodkant. Slijterijketen Mitra ziet bijvoorbeeld het aanbod van alcoholvrije wijnen veel harder groeien dan de vraag. Deze conclusie trekt ook Nielsen: “Dat betekent in dit geval dat het aanbod duidelijk aanwezig dient te zijn. Zeker in het wijnschap dat groot is en veel op elkaar gelijkende flessen bevat, is herkenbaarheid/zichtbaarheid een belangrijke factor. De consument moet het namelijk wel (makkelijk) kunnen vinden.”

Bron: Nielsen

Auteur