ACM waarschuwt voor agressief incassobureau Pay Care

Getty Images

Pas op voor incassobureau Pay Care, zo waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf incasseert op ‘agressieve wijze’ rekeningen van 100 tot 500 euro voor telefonische aanbiedingen over vakanties en kortingsacties. Lang niet altijd zijn de vorderingen terecht.

Meldingen

Het gaat onder andere om meldingen van onterechte aanmaningen, spookfacturen en incasso-opdrachten van Effeweg.nl, Lekker Weg, Vakantiepakket, Voordelig Winkelen, Happy Numbers, Fly Away en Weekendje Genieten.

Via klachtenloket ConsuWijzer zijn er honderden meldingen binnengekomen over het incassobureau. Veel mensen die hebben geklaagd, zeggen niet bewust een verkoop over de telefoon te zijn aangegaan. Of ze hebben zelfs helemaal niet ingestemd met de aanbieding.

De ACM heeft sterke vermoedens dat die telefonische overeenkomsten niet rechtsgeldig zijn. Dit zou de incasso’s daarmee ook onterecht maken.

Dreigen

Consumenten melden dat Pay Care blijft aandringen op betaling, zonder dat het reageert op vragen of bezwaren. Bovendien dreigt het bedrijf met maatregelen die het wettelijk niet kan nemen, zoals beslaglegging op loon, huis of bankrekeningen of het gevorderde bedrag flink verhogen als de consument niet per omgaande betaalt.

Wat moet u doen als u een onterechte incasso krijgt?

  • Betaal de rekening niet, ook niet wanneer het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
  • Controleer documenten of geluidsopnames met de informatie op ConsuWijzer.nl op rechtsgeldigheid; een overeenkomst is pas rechtsgeldig als u met het aanbod hebt ingestemd. Check bij ConsuWijzer wanneer er sprake is van een geldige overeenkomst.
  • Hang de telefoon op wanneer het incassobureau u blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak houden ze na verloop van tijd vanzelf op.
  • Meld onterechte incasso’s bij ConsuWijzer.
  • Doe aangifte bij de politie wanneer het incassobureau u bedreigt.

Bronnen: ACM en De Gelderlander

 

Auteur