Drie procent van de winkels accepteert geen contant geld. 27 procent van de winkels moedigt de consument via promotiemateriaal aan om elektronisch te betalen. Bij deze winkels is niet altijd duidelijk of de winkelier contant geld nog accepteert. Mocht contant betalen niet mogelijk zijn, dan moet de winkelier de klanten duidelijk èn vooraf informeren. De klant kan dan naar een andere winkel gaan.
Dit meldt De Nederlandsche Bank (DNB), die een onderzoek heeft laten uitvoeren naar betaaluitingen. In winkels, horecagelegenheden, bibliotheken en marktkramen is gekeken naar stickers, bordjes en posters over betaalgedrag. Twee op de drie winkels heeft geen betaaluitingen. Klanten kunnen er probleemloos met contant geld terecht. Een op de drie winkels heeft promotiemateriaal opgehangen om betalingen met de pinpas te stimuleren. Bij de helft daarvan gaat het om de sticker 'Pinnen, ja graag'. Ook in deze winkels kunnen klanten gewoon met contant geld terecht.
Onduidelijk
Iets meer dan een op de tien winkels is minder duidelijk. Er hangt dan bijvoorbeeld een sticker of bordje met 'Betaal met je pin' of 'PIN'. De klant weet dan niet altijd of de winkel contant geld accepteert. Dan is er ook nog een kleine groep winkels, drie procent, met 'pin only' stickers. Contant geld is hier niet welkom. Het gaat daarbij vaak om bibliotheken, apotheken en pompstations. In zo'n geval moet de winkel al voor binnenkomst duidelijk maken dat contant geld niet wordt geaccepteerd. Twee op de drie winkels doet dit correct. Een op de drie winkels doet het pas in de winkel of bij de kassa.
- Dnb