Het aantal geannuleerde vluchten is in het tweede kwartaal van dit jaar met 39 procent gestegen vergeleken met 2014. Vertragingen zijn in diezelfde periode met 6 procent gestegen. Dit blijkt uit cijfers van EUclaim.
Oorzaken zijn het slechte weer in april, de staking van de Franse luchtverkeersleiding en een brand op de luchthaven van Rome. Er zijn door die brand 144 vluchten tussen Rome Fiumicino en Nederland geannuleerd. De stijging van het aantal vertraagde vluchten komt niet door Nederlandse maatschappijen. Arke presteerde even goed als vorig jaar, terwijl KLM, Transavia en Corendon een daling in het aantal vertragingen laat zien.
Compensatie
Passagiers van een vertraagde of geannuleerde vlucht kunnen recht hebben op compensatie en verzorging. Of dit het geval is hangt af van de vertraging, de vliegafstand en de maatschappij. Recht op compensatie is er als de passagier meer dan drie uur te laat op de eindbestemming komt.
- Bij een vlucht tot 1500 km bedraagt de compensatie 250 euro per passagier.
- Bij een vlucht tussen de 1500 km en 3500 km bedraagt de compensatie 400 euro per passagier.
- Bij vluchten van meer dan 3500 km van of naar een land buiten de EU bedraagt de compensatie 600 euro.
De regels voor compensatie bij vertraging en annulering gelden voor iedere vlucht vanaf een EU-luchthaven. Op de terugvlucht gelden de regels alleen voor EU-luchtvaartmaatschappijen. Bij overmacht, zoals dichte mist of een orkaan, hoeft de luchtvaartmaatschappij niet te betalen. Bij annulering hoeft de luchtvaartmaatschappij niet te betalen als de passagier ruim op tijd wordt geïnformeerd.