Door corona doen we nu anders en vooral véél meer boodschappen. De NOS zette op een rijtje wat we het meest in huis halen.
De NOS vond in het Vakblad Food Magazine de corona-stijgers in de supermarkt en zette ze op een rij. De grote winnaar is niet WC-papier, maar... rijst!
De Hamster Top 5
- rijst +180 procent
- macaroni/spaghetti +175 procent
- vis in blik +148 procent
- groenten in pot/blik +146 procent
- toiletpapier +130
Bron: IRI/NOS
Wat vooral opvalt is dat er niet beknibbeld is op de boodschappen, want ook de dure A-merken werden veel meer verkocht. Unox, Hak en Page vlogen de winkel uit. In totaal gaven we vorig jaar bijna 1 miljard euro meer uit aan A-merken dan in 2019.
Minder pepermuntjes
Over bijna de gehele linie ging er in supermarkt meer over de toonbank, maar een paar producten staan in de min: pepermunt en kauwgom, borrelnootjes en Amstel bier bleven wat achter. Dat komt waarschijnlijk doordat er bij het thuiswerken minder behoefte is aan een frisse adem en het bier en de borrelnootjes lijden onder het gebrek aan verjaardagsfeestjes.