Geschillencommissie voor warmtelevering

Getty Images


Sinds 1 november kunnen huurders bij aangesloten woningcorporaties hun geschillen over warmtelevering laten behandelen door de Geschillencommissie Warmtelevering. Deze geschillencommissie behandelt alle soorten geschillen over warmtelevering, zoals geschillen over prijs, storingen, bemetering en afsluiting.

Ook huurders met een geliberaliseerd contract kunnen bij deze geschillencommissie. Het is de bedoeling dat alle woningcorporaties verplicht worden aangesloten in 2016.

Woningcorporatie

De warmteleveranciers bij deze geschillencommissie zijn een woningcorporatie of een energiebedrijf dat is verbonden aan de corporatie of particuliere verhuurder. De woningcorporatie is in dit geval de partij tegen wie de consument de klacht moet indienen. Als de warmte wordt geleverd door een ander soort leverancier, bij voorbeeld een energiebedrijf dat niet direct verbonden is aan de woningcorporatie, dan kan de Geschillencommissie Energie de klacht behandelen.

Huurcommissie

Huurders met een gereguleerde huur die een geschil met hun verhuurder hebben over de warmtekosten kunnen ook naar de Huurcommissie stappen, aldus de Woonbond. De Huurcommissie is en blijft bevoegd om geschillen te beoordelen over servicekosten, waaronder warmtekosten. De nieuwe geschillencommissie zal regelmatig overleggen met de Huurcommissie. De Woonbond raadt huurders met een gereguleerd contract (huur onder 710 euro) een eventueel geschil over warmtekosten bij levering door de verhuurder voor te leggen aan de huurcommissie.

Bronnen: www.woonbond.nl en www.degeschillencommissie.nl

Auteur