Gesponsorde zoekresultaten leiden tot hogere prijzen

Getty Images

Op internetplatforms, zoals Beslist.nl, bol.com, booking.com en Thuisbezorgd.nl, kunnen ondernemers ervoor betalen om hoger in de zoekresultaten te komen. Dit heet 'betaald ranken'. Het vergroot de kans dat consumenten bij deze ondernemers terecht komen. Dat zou kunnen leiden tot hogere prijzen of mindere kwaliteit voor de consument.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft betaald ranken onlangs onderzocht. Bedrijven betalen zo'n vijftien tot veertig procent extra commissie om hoger op de lijst van zoekresultaten te komen. Dit bedrag komt bovenop de gebruikelijke commissie.

Bij de meeste internetplatforms die ACM heeft onderzocht, komt betaald ranken niet zo vaak voor. Daarop zijn uitzonderingen. Daar ziet de ACM risico's. Als veel aanbieders dankzij een betaling hoog op de lijst komen, kan dat leiden tot minder goede aanbiedingen. Deze ondernemers kunnen de commissie doorberekenen in de prijs. Ook kan de betaling ten koste gaan van concurrentie op prijs en kwaliteit. Het bedrijf hoeft immers minder zijn best te doen om hoog in de lijst te komen.

Voordelen
Betaald ranken zou ook voordelen kunnen hebben. Het kan een kwaliteitssignaal geven naar de consument. De consument moet dan wel kunnen zien dat er betaald is voor de hogere plaats in de resultatenlijst. Ook kan betalen helpen om nieuwe producten te introduceren.

Betaald ranken is toegestaan, maar de ACM wil dat internetplatforms transparant zijn. Dat wil zeggen dat gebruikers moeten kunnen zien en begrijpen wanneer een bedrijf betaalt heeft. De ACM gaat verder onderzoek doen naar de rol van transparantie bij betaald ranken.

Auteur