Consumenten worden vaak onnodig gedwongen om voor kleine aanpassingen in hun hypotheek langs een adviseur te gaan.
Volgens de belangenorganisatie is het belangrijk dat mensen bij grote aanpassingen in hun hypotheek advies inwinnen, maar de organisatie stelt dat consumenten tegenwoordig vaak zonder dat het nodig is door hun hypotheekverstrekker aan een adviseur worden gekoppeld. Het gaat hierbij om advies voor bijvoorbeeld het oversluiten van een lagere dagrente.
Het klachteninstituut Kifid oordeelde in het verleden ook al eens dat een financier niet in alle gevallen mag eisen dat de consument advies inwint. Sinds 2013 is het voor hypotheekverstrekkers niet meer mogelijk om de provisie voor advies te verrekenen in de kosten van de hypotheek. Klanten moeten in tegenstelling tot vroeger zelf betalen voor de verschillende vormen van advies.
Discussie over dienstverlening
Er is echter veel discussie over wat er onder dit betaalde advies moet vallen. En wat hypotheekverstrekkers kosteloos aan hun klanten moeten aanbieden als een vorm van dienstverlening.
Diverse adviezen
Brancheorganisatie van hypotheekadviseurs OvFD heeft drie categorieen opgesteld voor dergelijk advies, inclusief de bijbehorende kosten. De Consumentenbond adviseert klanten dan ook om zich voorafgaand aan aanpassingen in de hypotheek, goed te verdiepen in de kosten hiervan.
Prijsverschillen
Uit gegevens van de Consumentenbond blijkt namelijk dat er behoorlijke prijsverschillen gehanteerd worden voor het advies voor aanpassingen in de hypotheek of aanverwante producten, zoals het storten van extra premie in een spaarhypotheek. Het gaat soms om verschillen van meer dan honderden euro's.
Vergelijker hypotheekrente
Vergelijk hier de laagste rentetarieven.
Bron: nu.nl