Klanten die niet of weinig internetbankieren, moeten vanaf januari 2022 veel meer betalen bij ING en de spaarrente gaat naar 0,0 procent. Vooral ouderen zijn hiervan de dupe, stelt ouderenbond ANBO.
ING boekte in het tweede kwartaal van 2021 nog 1,5 miljard euro winst, maar het bedrijf ziet zich genoodzaakt de betaalpakketten duurder te maken. Het 'gewone'betaalpakket van ING gaat van 2,65 euro naar 3,05 euro per maand, dat is een stijging van 15 procent. Alle andere betaalpakketten, zoals Royaal en Oranje worden 40 cent per maand duurder. De bank stelt dat deze verhogingen nodig zijn omdat er veel geinvesteerd moet worden in het faciliteren van betaalverkeer. Deze prijzen zijn niet kostendekkend voor alle mogelijkheden die nu gekoppeld zijn aan internetbankieren.
Naast verhoging van de prijzen van betaalpakketten, maakte de bank bovendien onlangs bekend dat particuliere klanten met een saldo tot 100.000 euro vanaf 1 januari 2022 geen rente meer over het saldo op hun spaarrekening krijgen. Meer vermogende klanten met een spaarsaldo van boven de 100.000 euro moesten het sinds 1 juli 2020 al ontgelden: zowel de Rabobank als de ING brachten deze klanten vanaf die datum een negatieve rente van 0,5 procent in rekening
[ITEMADVERTORIAL]
Papieren afschriften
Vanaf 1 januari 2022 gaan klanten ook 1,25 euro betalen voor een papieren afschrift. Nu is dat nog 75 cent. Dat gaat ogenschijnlijk om kleine bedragen, maar wie iedere twee weken een afschrift wil ontvangen is per jaar toch 13 euro duurder uit dan voorheen. Het regelmatig controleren vanaf afschriften is niet alleen belangrijk om overzicht te houden op de inkomsten en uitgaven, maar bijvoorbeeld ook om oplichting op tijd op te sporen. Banken zelf stellen dit als voorwaarde om voor een eventuele vergoeding in aanmerking te komen.
Dit is niet de enige prijsverhoging van ING, want wie meer dan tien acceptgiro's per jaar gebruikt, gaat daar 75 cent per stuk voor betalen. ABN Amro en Rabobank kondigden eerder al aan dat het vaak opnemen van contant geld boven een maximum ook geld gaat kosten.
Ouderenbond Anbo vraagt zich daarom af waarom banken het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, steeds duurder moeten maken.