De Europese Commissie heeft een digitaal klachtenloket geopend voor internet aankopen in Europa. Dit zogeheten ODR (Online Dispute Resolution) wil een goedkope, uniforme en snelle oplossing bieden als er problemen zijn met online aankopen
Een consument kan via de ODR in de eigen taal een klacht over een buitenlandse digitale aankoop indienen. Het platform verwijst de consument door naar de geschillencommissie die de klacht zal behandelen.
De afhandeling gebeurt online en moet binnen negentig dagen klaar zijn. Mochten consument en ondernemer er niet uitkomen, dan kan alsnog voor een juridische weg worden gekozen.
Vertrouwen
Doel van de ODR is het Europese consumentenvertrouwen te vergroten en grensoverschrijdende aankopen te stimuleren. Ook komt er met de ODR een uniforme klachtenafhandeling in Europa. Op dit moment verkoopt zestig procent van de ondernemers geen producten aan consumenten in het buitenland, vaak door belemmeringen en uit angst voor problemen. In elke EU-lidstaat komt een ODR-contactpunt In Nederland is dit het ECC in Utrecht. Dit nationale contactpunt kan consumenten begeleiden bij de procedure.
Uitzonderingen
Nog niet alle landen en sectoren hebben geschillenorganisaties die zijn aangesloten bij de ODR. Dit is het geval in Duitsland, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Roemenië, Slovenië en Spanje. Voor een geschil met een ondernemer uit een van die landen is de ODR nog niet geschikt.
Bron: EccNederland