Kort nieuws Geld & Recht januari 2017

Getty Images

Deze maand leest u in het korte nieuws onder andere de benzineprijzen van de afgelopen 10 jaar; dat een tegoedbon onacceptabel is bij retour; en wie zwijgt stemt niet toe bij een belabonnement.

Schadeverzekering mag maximaal 10% duurder

Verzekeraars mogen schadeverzekeringspolissen maximaal met 10 procent per jaar automatisch laten stijgen. Dat blijkt uit een uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Bij hogere stijgingen wordt de polis een nieuwe in plaats van een verlenging en dat mag alleen met uitdrukkelijke toestemming van de verzekerde. De uitspraak geldt voor schadeverzekeringen, zoals voor auto, opstal, huis, inboedel, boot en wettelijke aansprakelijkheid (zorgpremies vallen buiten het werkterrein van het Kifid). De uitspraak is bindend voor verzekeraars.

Reizigers innen €5 miljoen voor gemiste uitcheck

Dat kan bijvoorbeeld via Uitcheckgemist.nl en de razendpopulaire app Reisplanner Xtra, die waarschuwt bij een vergeten check-uit.

Tien jaar benzineprijzen

2006 €1,325
2008 €1,480
2010 €1,431
2012 €1,651
2014 €1,697
2016 €1,438

Prijs Euro95 per liter; peildatum 1 januari.

Tegoedbon onacceptabel bij retour

Klanten die hun online bestelling binnen veertien dagen retourneren aan de webwinkel, moeten het volledige aankoopbedrag terugkrijgen, inclusief verzendkosten. Een tegoedbon hoeven ze niet te accepteren. Dat onderstreept de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met de boetes die zij sinds september heeft opgelegd aan diverse webwinkels die de regels voor terugbetaling met voeten traden. De ACM deelde onder meer een boete van een half miljoen euro uit aan een bedrijf dat alleen terugbetaalde als de klant erom vroeg. Dan nog kreeg de klant niet het aankoopbedrag, maar een tegoedbon. Terugbetaling met een tegoedbon mag alleen als de consument zelf ook met een tegoedbon heeft betaald. Alleen de verzendkosten voor het terugsturen van het pakket hoeft de webwinkel niet te vergoeden.

Hypotheekrente lang vastzetten

Huiseigenaren die voor lange tijd zekerheid willen over hun woonlasten, moesten daar tot voor kort extra voor betalen. Sinds kort zijn er ook hypotheekaanbieders die klanten belonen met een lager tarief als ze de rente voor lange tijd vastzetten. Bij alle aanbieders zijn de tarieven voor kortere en langere rentevaste periodes de afgelopen tijd naar elkaar toe gegroeid. Wie toe is aan een renteherziening, doet er dus goed aan om een lange rentevaste periode te overwegen.

Wie zwijgt stem NIET toe bij belabonnement

Telefoonabonnementen blinken niet uit in helderheid, maar bij een contractverandering is het helemaal oppassen geblazen. Zo kon het voorkomen dat een telecomaanbieder een nadelige verandering verstopte in een mail en ter goedkeuring de wie-zwijgt-stemt-toe-methode hanteerde. Dat mag niet meer. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) schrijft voor dat telecomproviders hun abonnees voortaan duidelijk en op tijd (minimaal een maand van tevoren) moeten informeren over wijzigingen in hun contract. Duidelijk wil zeggen dat de klant de verandering in één keer kan begrijpen, zonder de nieuwe voorwaarden te vergelijken met de oude. Ook moet een abonnee die niet akkoord gaat, zijn contract kosteloos kunnen opzeggen. Ten slotte moeten klanten nadrukkelijk akkoord gaan met ingrijpende wijzigingen.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine