In Limburg hebben fraudeurs dit jaar al 2 miljoen euro van mensen gestolen. In 2020 zorgden oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerkers voor een landelijke schade van bijna 27 miljoen euro bij hun slachtoffers. In het huidige tempo kan de schade dit jaar oplopen naar 40 miljoen euro, zegt Betaalvereniging Nederland in een artikel van NOS. Vooral ouderen worden getroffen.
Handelswijzen
Bankfraude kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo lichten criminelen mensen op door zich als bankmedewerker voor te doen en mensen telefonisch te waarschuwen dat hun bankrekening is gehackt. Vervolgens adviseren ze het slachtoffer om hun geld op een zogenaamde veilige ‘kluisrekening’ over te zetten. In werkelijkheid boekt u het geld over naar een handlanger van de oplichter. Andere keren adviseren criminelen je om je bankpas door te laten knippen. Een “koerier” komt de oude pas daarna halen. De pincode heeft de oplichter dan al via de telefoon weten te ontfutselen.
Spoofing en phishing
Fraude waarbij criminelen je bellen of sms’en met een nummer van je bank en zich voordoen als bankmedewerkers, heet ook wel spoofing. Zij nemen een valse identiteit aan die voor jou betrouwbaar is en laten als afzender van de sms’jes bijvoorbeeld de naam van je bank verschijnen. Hierdoor verschijnt het bericht vanzelf tussen de echte sms-berichten van je bank. Vervolgens sms’en of mailen de criminelen je dat iemand probeert in te breken op je rekening of dat er een bedrag af wordt geschreven. In het bericht staat een link naar een website, waar ze vragen naar verschillende gegevens en zo jouw bankrekening proberen te plunderen. Deze bekende vorm van fraude heet phishing. De website lijkt soms erg op die van je bank, maar heeft een ander webadres. Zo herken je een nepmail.
Vergoeding
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) laat in een artikel van 1Limburg weten, dat banken uit coulance meestal een deel van de schade vergoeden. Elke bank bepaalt zelf of ze vergoeden en hoeveel. Hier hangen ook een aantal voorwaarden aan. Je mag bijvoorbeeld niet al eerder een vergoeding hebben gekregen van dezelfde bank. Ook vergoed de bank niets als de klant onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek. Voorwaarde voor een vergoeding bij phishing, is dat je computer up-to-date is en dat je een beveiligingsprogramma hebt geïnstalleerd.