Sinds kort zijn meer consumenten beschermd tegen het overmaken van geld naar een verkeerd IBAN-rekeningnummer.
Op 23 mei 2018 hebben Regio Bank, SNS en ASN Bank de IBAN-Naam Check ingevoerd voor mobiel bankieren. In de volksmond wordt dit ook wel de naam-nummer controle genoemd. ING-klanten kregen in de week van 28 mei deze check voor internetbankieren.
In de loop van deze zomer krijgen ook het internetbankieren bij Regio Bank, SNS en ASN Bank en het mobiel bankieren bij ING de check. Rabobank heeft de IBAN-Nummer Check al in september vorig jaar in gebruik genomen. De andere banken volgen later dit jaar.
Bij internet- of mobiel bankieren kan een geldbedrag door een vergissing bij de verkeerde persoon of bedrijf belanden. De meeste klanten krijgen dat vervolgens wel weer terug, maar niet altijd. Met IBAN-Naam Check hebben klanten een middel waarmee ze beter kunnen nagaan of ze het geld daadwerkelijk overmaken naar degene die ze bedoelen.
De IBAN-Naam Check controleert automatisch de combinatie naam – IBAN-nummer. Er zijn verschillende mogelijkheden: als er een klein foutje in de naam wordt gemaakt en het IBAN-nummer klopt, dan volgt een melding met de naam zoals deze bij de bank bekend is. Is de naam totaal anders dan bij de bank bekend is, dan krijgt de klant een waarschuwing dat de naam niet klopt. Als de naam in combinatie met het IBAN-nummer niet bekend is, dan kan het gaan om een niet-bestaand of een buitenlands IBAN-nummer. Dankzij deze meldingen kan de klant de IBAN nog eens controleren. Dit voorkomt fraude en verkeerde overboekingen.
Vanwege de privacy geeft de check nooit een naam als alleen het rekeningnummer is ingevuld of als de naam niet lijkt op de naam die bij het rekeningnummer bekend is. Zo kan niemand een naam achterhalen. Pas als de ingevulde naam heel erg lijkt op de naam van de rekeninghouder, geeft de check naamsuggestie.
Factuurfraude
De IBAN-Naam Check is ontwikkeld door de Rabobank en deze bank heeft er nu acht maanden ervaring mee. De grootste impact heeft de check op factuurfraude. Bij een 'gewone' verkeerde overboeking krijgen klanten het geld vaak terug, bij factuurfraude ligt dat anders. Bij deze vorm van fraude worden bestaande facturen onderschept en voorzien van een andere bankrekeningnummer. Dankzij de check kan de klant zien dat de ontvanger niet het beoogde bedrijf is, maar bijvoorbeeld een persoon. Dan moet er een lampje gaan branden en kan de klant navraag doen. Over een periode van acht maanden bleek de schade door factuurfraude teruggebracht tot 30 procent van het bedrag in een vergelijkbare periode voordat de check was ingevoerd. Klanten zijn dus 70 procent minder geld kwijt aan factuurfraude.
Sinds de invoering zijn er meer dan 350 miljoen checks uitgevoerd. De check heeft volgens de Rabobank de helft van de verkeerde betalingen voorkomen en dagelijks voorkomt de check ongeveer 1500 betalingen naar een opgeheven rekening.