Onduidelijkheid troef bij mobiele telefonie

Getty Images

Bij veel aanbieders van mobiele telefonie is op de website niet duidelijk te vinden hoe lang het beltegoed houdbaar blijft. Ook is onduidelijk hoe de providers de gespreksduur afronden.

Dat blijkt uit een inventarisatie van 13 providers door de Consumentenbond. Vooral Ben, MTV Mobile, Simyo, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Youfone zijn onduidelijk over de voorwaarden. Pas na veel doorklikken op informatiebuttons, vraagtekens en linkjes komt de informatie boven water. Aanzienlijk beter zijn Hi, Hollandsnieuwe, KPN, Simpel, Telfort en Ziggo. Deze providers hebben een uitklapscherm aan het begin van de bestelprocedure.

Afronden

De consumentenbond heeft zich de laatste jaren via consumentenacties hard gemaakt voor de houdbaarheid van het beltegoed en het afronden per seconde in plaats van per minuut. KPN en Hi hebben dat laatste, afronden per seconde, doorgevoerd voor alle nieuwe abonnementen. Vodafone heeft één abonnementsvorm waarbij het tegoed langer houdbaar is. Er zijn (nog?) geen providers die én afronden per seconde én waarbij het beltegoed een jaar houdbaar is.

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht