Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 513 miljoen euro via buitenlandse webwinkels gekocht. Daarmee is het online shoppen in het buitenland met 31% gegroeid vergeleken met 2014. Dat is meer dat de groei van alle online bestedingen. Die gingen in 2015 met zestien procent omhoog.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Bijna een kwart van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder heeft vorig jaar online in het buitenland gewinkeld. Dat gaat om 3,2 miljoen shoppers. Webwinkels gelden als buitenlands als ze niet in het Nederlands zijn geschreven. Bijna een kwart van de buitenlandse uitgaven worden op Chinese websites gedaan. Duitsland (16 procent) en Groot-Brittannië (15 procent) volgen op een tweede en derde plaats. De Verenigde Staten komen met 12 procent op de vierde plaats.
Consumenten die niet online in het buitenland shoppen worden vooral tegengehouden omdat ze het gemakkelijker vinden via Nederlandse websites te bestellen. Ook zijn ze vaak niet op de hoogte van de mogelijkheden. Op de derde plaats komt de angst dat geplaatste orders niet worden geleverd. Bij Aziatische winkels is er bovendien niet veel vertrouwen in de productkwaliteit.
Bron: www.thuiswinkel.org