RTL Nieuws waarschuwt voor dubieuze praktijken van sommige aanbieders van mobiele diensten. Die kunnen de telefoonrekening bijna ongemerkt opstuwen.
RTL Nieuws krijgt al enkele maanden achter elkaar verschillende klachten van consumenten over onduidelijke bedragen die ze bijna ongemerkt betalen aan hun telefoonprovider.
De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt, laat in een reactie weten ook 'enkele' klachten te hebben ontvangen. Een gedupeerde raakte zo de afgelopen maanden 775 euro kwijt.
Gekke dingen
Veel mensen betalen hun mobiele-telefoonrekening met automatische incasso en kijken zelden naar de facturen. Terwijl daar soms gekke dingen lijken te gebeuren. Hoe het precies kan, blijft wat vaag, maar op een of andere manier, zitten sommige bellers ineens vast aan een extra spelletjesabonnement. Die rekenen daarvoor dan een bedrag van zo'n 5 euro per maand, dat de telefoonprovider automatisch int.
Ook een extra dienst?
Deze diensten kan je zien op de factuur onder de noemer Diensten mobiel internet of de code FTMSC. Ook sms-diensten van derde partijen, zoals het stemmen bij sommige TV-programma's zoals The Voice, staan apart op de factuur.
Twijfel je of je extra diensten hebt? Je kunt dit eenvoudig achterhalen via Payinfo.nl.
Heb je naar jouw mening ten onrechte betaald, neem dan contact op met je telefoonprovider. In sommige gevallen, krijg je geld terug, maar dat is niet standaard.
Zij kunnen je ook helpen bij het blokkeren van dergelijke diensten.