In 3 maanden zijn er bijna 2400 klachten over de OV-Chipkaart binnengekomen bij het Meldpunt Einde Treinkaartje. Het meldpunt is geopend naar aanleiding van het afschaffen van het papieren treinkaartje op 9 juli.
Veel reizigers vinden een reis met de trein ingewikkelder en duurder geworden sinds zij de OV-Chipkaart moeten gebruiken.
Een retourtje van Emmen naar Venlo vergt nu bijvoorbeeld twaalf keer in- en uit checken, terwijl in het verleden één papieren kaartje voldeed. Het vele in- en uitchecken wordt veroorzaakt omdat de reis van Emmen naar Venlo en terug door drie verschillende vervoerders wordt uitgevoerd. Bij iedere wissel moet de reiziger uit- en weer inchecken.
Duur
Veel reizigers klagen over de hoge kosten, zoals de borg van €20 die de reiziger op een anonieme OV-Chipkaart moet zetten om te kunnen reizen. Ook de prijs van de OV-Chipkaart (€7,50) en de beperkte geldigheidsduur van 5 jaar roept veel kritiek op. Een andere veelgehoorde klacht is de toeslag van €1 op de eenmalige chipkaart en de transactiekosten van €2,50 om geld van de chipkaart terug te storten.