Het gebruik van PayPal als betaalmiddel bij online shoppen is met 34 procent gestegen. Ook creditcard, plus 24 procent, en Ideal, plus 22 procent, werden in 2015 meer gebruikt dan in 2014. Deze toename gaat ten koste van traditionele betaalwijzen zoals machtiging en acceptgiro.
Dit blijkt uit een onderzoek van GfK naar betaalmethoden in Nederland. Het marktaandeel van Ideal is met 56 procent het grootst. Creditcard en PayPal volgen met 12 procent en 5 procent op gepaste afstand. Het betekent dat van de 142 miljoen online aankopen er 80 miljoen met Ideal zijn afgerekend. Naar verwachting zullen acceptgiro en overboeking steeds minder belangrijk worden dan online betaalmiddelen.
Smartphone
Driekwart van de online aankopen doen shopper via een desk- of laptop computer. Het aantal aankopen met de smartphone groeit hard, maar is absoluut nog bescheiden. Inmiddels worden 6 procent van de aankopen met de telefoon gedaan. Hoewel de aankoopbedragen via de smartphone laag zijn, nemen ze wel toe. De gemiddelde aankoop via de telefoon is 54 euro, via de tablet 96 euro. Duurdere aankopen worden via de computer gedaan, de gemiddelde aankoop bedraag 126 euro.
Bron: www.gfk.com