De schade door phishing bij internetbankieren is meer dan verdrievoudigd van 1,05 miljoen euro in 2017 naar 3,81 miljoen euro in 2018. Dat lijkt veel, maar in 2012 bedroeg de schade zo'n 35 miljoen euro. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is in 2018 licht gedaald, vooral door minder fraude met betaalpassen, automatische incasso's en overschrijvingsformulieren. Voor mobiel bankieren met de smartphone is geen fraude gemeld.
Dit meldt de Betaalvereniging. De fraude met betaalpassen daalde met 33 procent naar 4,91 miljoen euro. Er zijn nog steeds geen voorvallen gemeld van contactloos zakkenrollen. De sterke stijging van phishing vindt ook buiten Nederland plaats. Belgische banken melden een toename van 2,5 miljoen euro in 2017 tot 8 miljoen euro in 2018.
De valse e-mails en de valse websites die de internetcriminelen gebruiken, worden steeds beter. Ook zijn er 'kant-en-klare phishingpakketten' in omloop waarmee fraudeurs makkelijker, vaker en grootschaliger aanvallen kunnen uitvoeren. Slachtoffers van fraude met online bankieren die zorgvuldig zijn omgaan met hun apparaten en beveiligingscodes, krijgen de schade geheel of gedeeltelijk vergoed. In 2018 is 96 procent van de fraude met internetbankieren vergoed aan de slachtoffers.
Preventie
Klanten van banken kunnen schade door phishing voorkomen door scherp te letten op het echte afzenderadres in berichten die van banken lijken te komen. Klik niet zomaar op hyperlinks in berichten en controleer het webadres van een website die om beveiligingscodes voor internetbankieren of mobiel bankieren vraagt. Banken zullen nooit via hyperlinks in e-mails, SMS, andere tekstberichten of via de telefoon vragen naar beveiligingscodes voor internetbankieren of mobiel bankieren. Tik ook nooit de pincode voor een betaalpas in op een webpagina. Stuur een vals bericht door naar de bank die hem zogenaamd heeft verzonden.
- NVB