Senioren verantwoordelijk voor groei toerisme

Getty Images

De reisbranche lijkt gered: 65-plussers zijn steeds vitaler en mobieler, en daarmee ook reislustiger. Gepensioneerden zijn onafhankelijk van banen en schoolvakanties en hebben meer te besteden dan jongere generaties.

Zo verwacht de ABN-AMRO dat 65-plussers in de komende drie jaar 100 miljoen euro per jaar extra zullen besteden aan vakanties. Hiermee zijn senioren in 2020 en 2021 verantwoordelijk voor een groei in de reisbranche van 5 procent.

Vergrijzing

Gepensioneerden dragen bij aan een betere spreiding van het toerisme over een jaar doordat zij vaker de gelegenheid hebben om te reizen tijdens het laagseizoen. Ook geven ze tijdens een reis ruim een kwart meer uit dan jongere generaties. Waar in 2016 de vakantiebesteding van senioren op 2,7 miljard lag, is de verwachting dat het bedrag in 2025 is gegroeid naar 3,6 miljard. 

De toenames zijn voornamelijk te danken aan de vergrijzing. Zo neemt niet alleen in Nederland het aandeel van ouderen in de bevolking toe, ook de rest van Europa vergrijst. De verwachting is dat het aantal 55-plussers de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toeneemt.

Omdat ondernemers zich steeds vaker richten op ouderen in de branche zijn er steeds meer speciale reisorganisaties voor hen in opkomst. 

Online boeken

Bij het boeken van een accommodatie is er bij de 65-plussers veel behoefte aan grotere en luxere vertrekken. Van hen kiest 15 procent namelijk voor een ‘multi-generatiereis’, een vakantie die wordt doorgebracht met kinderen en kleinkinderen. Daarnaast spelen aanbieders in op de 37 procent die door fysieke beperkingen niet op vakantie gaat. Zo voorzien zij de accommodaties bijvoorbeeld van een lift en zorgen ze voor een goede bereikbaarheid om deze groep aan zich te binden. 

Online richten steeds meer ondernemers zich ook op een oudere doelgroep. In 2016 werd door 22 procent van de 65-plussers online een vakantie geboekt. Reisondernemers maken gebruik van gepersonaliseerde content om hen beter te bereiken. Zo worden reviews met ervaringen van leeftijdsgenoten ingezet om eventuele zorgen weg te nemen en wordt er gerichter gecommuniceerd naar ouderen met een smalle beurs door middel van aanbiedingen in het laagseizoen.

 

 

Bron: ABN-AMRO
 

Auteur