Acht à negen procent van de Nederlandse bevolking woont in een gemeente waarin paspoort en identiteitskaart niet meer contant kunnen worden afgerekend. Ook in sommige openbare bibliotheken is pinnen de enige betaalmethode.
Dat blijkt uit de Bereikbaarheidsmonitor 2016 die samengesteld door de Werkgroep Toegankelijkheid en Bereikbaarheid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Het MOB is een breed samengestelde groep van aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer onder voorzitterschap van De Nederlandsche Bank. Het is de eerste keer dat er specifiek aandacht is besteed aan de acceptatie van contant geld.
Verreweg de meeste winkels accepteren contant geld. Ook in de horeca is het niet-accepteren een uitzondering. Bij instellingen met een 'lokaal monopolie' ligt dat anders, zoals bij de genoemde gemeentebalies. Ook komen er steeds meer parkeerautomaten die uitsluitend elektronische betalingen accepteren. Hier en daar wordt contant geld ook niet meer geaccepteerd door musea en filmhuizen. Daarnaast zijn een aantal openbaarvervoersbedrijven van plan op korte termijn in bussen en trams geen contant geld meer te accepteren.
Ombudsman
Over het niet contant kunnen betalen voor identiteitsbewijzen bij de gemeente is bij de Nationale Ombudsman geklaagd. In zijn rapport, dat bijna een jaar geleden verscheen, concludeert de Ombudsman dat gemeenten de mogelijkheid moet bieden om contant af te rekenen aan burgers die niet willen of kunnen pinnen. Het MOB gaat nader onderzoek doen naar het accepteren van contant geld door instellingen met een lokaal monopolie, dat zijn instellingen waarvoor in de buurt geen alternatief is, zoals de gemeente of de openbare bibliotheek.
Bron: DNB