Tien jaar geleden konden consumenten voor het eerst van energieleverancier wisselen. Inmiddels is meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens minstens eenmaal overgestapt naar een andere energieleverancier.
Ongeveer een op de drie is de laatste drie jaar overgestapt.
Dit blijkt uit het Trendrapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten die al eens een keertje zijn overgestapt, zijn eerder geneigd dit nog een keer te doen. Verreweg de belangrijkste reden om over te stappen is het prijsvoordeel. Dat voordeel is vooral groot bij consumenten die nog nooit zijn overgestapt. Zij kunnen maximaal 390 euro besparen, aldus de ACM. Een goede reden om een keertje over te stappen.
Speciale aanbieding
Consumenten gebruiken vaak prijsvergelijkers om zich te oriënteren en stappen vervolgens over bij het energiebedrijf zelf. Dat kan duurder uitpakken, omdat energiebedrijven soms via prijsvergelijkers voordelige aanbiedingen doen, die niet gelden via een ander verkoopkanaal. Wie rechtstreeks naar het energiebedrijf gaat, kan die aanbieding dus mislopen.