Een verzekering die creditcard-aankopen tegen diefstal verzekert, hoeft niet uit te keren als de aankoop kwijt raakt in de post. Het is namelijk niet zeker dat het pakje gestolen is.
Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een man kocht een paar schaatsen met zijn American Express Card. Deze creditcard verzekert aankopen 180 dagen tegen diefstal of beschadiging. Bij nader inzien besloot de man de aankoop te annuleren en hij bracht het pakje naar een PostNL-service in de Intergamma. PostNL kon het pakje niet retourneren en omdat er geen retouradres was, heeft PostNL het pakketje op het hoofdkantoor van Intergamma afgeleverd. Daar raakte het pakje zoek, zo bleek nadat de man Intergamma had gebeld. De man deed aangifte van diefstal en diende een claim in van 225 euro bij de verzekering. De verzekering weigerde te betalen.
Onbekende plek
Bij de Geschillencommissie stelde de man dat de schaatsen waren verdwenen bij de Intergamma, en dat diefstal voor de hand ligt. De Geschillencommissie keek daar anders naar. Diefstal betekent dat een goed van een ander wederrechtelijk is weggenomen. De consument doet op een beroep op dekking voor diefstal, en dus moet hij kunnen aantonen dat de schaatsen wederrechtelijk zijn weggenomen door iemand die niet de eigenaar was. Dat is niet gebleken. Mogelijk staan de schaatsen ergens op een onbekende plek. Niemand die het weet. Als diefstal niet bewezen is, hoeft de verzekering de schade niet te vergoeden.
Bron(nen): Kifid