Jaarlijks laten NS-reizigers voor zo’n 20 miljoen euro aan ’geld terug’ liggen voor reizen met meer dan een half uur vertraging.
Dat schrijft de Telegraaf.
Het is voor treinreizigers relatief eenvoudig aanspraak te maken op deze vergoeding via de website van de NS. Maar volgens berekeningen van een nieuw claimbureau Dealey, maakt 95 procent van de reizigers daar nooit gebruik van. Zonde, want bij een vertraging van een half uur heeft een treinreiziger vaak recht op een deel van het geld. Is de vertraging meer dan een uur, dan kan je in veel gevallen alle kosten terugkrijgen.
Omdat veel vertraagde reizigers de moeite niet nemen is claimbureau Dealay in dit gat gesprongen. Ze vragen voor de bemiddeling 20 procent van het geclaimde bedrag. Inmiddels hebben ze honderden aanmeldingen binnen en mikt het bedrijf op zo'n 50.000 gebruikers in 2021. Om een claim af te handelen vraagt Dealay toegang tot de OV-account van gedupeerden en neemt daarna alles uit handen. De NS zet vraagtekens bij de bescherming van de privacy, omdat het claimbureau zo toegang kan krijgen tot alle reisgegevens.