Een tot twee procent van de reizigers met het openbaar vervoer vergeet wel eens uit te checken. Velen van hen vragen hun geld niet terug. Openbaarvervoerbedrijven verdienen hier tientallen miljoenen euro's aan.
Instaptarief als borg
De verklaring is eenvoudig. Als reiziger betaal je een instaptarief bij het inchecken. Dit is een soort borg. Als er daarna vergeten wordt om weer uit te checken, kan dit bedrag worden teruggevraagd door de reiziger. Toch vragen veel mensen hun geld niet terug. Ongeveer 10 procent van de reizigers zou dit doen.
Om ervoor te zorgen dat het geld alsnog terugkomt bij de reiziger, nam staatssecretaris Wilma Mansveld (infrastructuur) al eerder maatregelen. Zo kunnen reizigers tegenwoordig makkelijker hun geld terugvragen via internet en is de termijn verlengd tot een halfjaar.
Verdubbeling van de winst
Vorig jaar bleek dat de vervoerders ongeveer 16 miljoen euro verdienden aan reizigers die vergaten uit te checken met hun ov-chipkaart. Nu zou dat bedrag zijn opgelopen tot zo’n 32 miljoen. Mansveld is van mening dat het niet goed is om als vervoerder te verdienen aan een fout van de reiziger. De staatssecretaris wil het percentage van reizigers die vergeten uit te checken terugbrengen tot onder een procent.