Wat verbruikt uw auto echt?

Getty Images

Met het schandaal rond de sjoemelsoftware van Volkswagen nog vers in het geheugen is het niet zo gek dat steeds meer mensen zich afvragen hoe zuinig hun auto werkelijk is. Want dat die schitterende cijfers van de autofabrikanten ietwat te rooskleurig zijn, lijkt inmiddels iedere autobestuurder wel te beseffen. Maar hoe achterhaalt u de werkelijke cijfers?

Deskundigen stellen dat het werkelijke verbruik van een auto de laatste jaren steeds sterker afwijkt van de cijfers die de verschillende autofabrikanten opgeven. Zo blijkt het met een auto van tien jaar oud best mogelijk te zijn zuiniger te rijden dan de fabrikant indertijd opgaf. Met een gloednieuwe auto is dat nagenoeg onmogelijk. Verder lijkt het erop dat de verschillen tussen brochure en praktijk groter worden naarmate de auto kleiner wordt.

Database zakelijke rijders

Er zijn verschillende organisaties die zich de laatste jaren hebben verdiept in het werkelijke brandstofverbruik van auto’s. Zo heeft Travelcard - een uitgever van tankpassen voor de zakelijke rijder - de in de loop der tijd opgebouwde database van brandstoftransacties van honderdduizenden auto’s door TNO laten analyseren. TNO heeft op basis van al die gegevens een rekenmodel ontworpen waarmee de automobilist het werkelijke verbruik van zijn auto - van 2003 en jonger - kan bepalen. Deze rekenmodule is te vinden op www.werkelijkverbruik.nl. Minpuntje van dit model is wel dat de gegevens van Travelcard afkomstig zijn van zakelijke rijders, rijders dus die minstens 10.000 kilometer per jaar rijden en de noodzaak van zuinig rijden mogelijk niet altijd voelen - de ‘baas’ betaalt tenslotte de brandstof.

[ITEMADVERTORIAL]

Zelf rekenen

Op de website van de Consumentenbond vindt u ook veel informatie over het werkelijke verbruik van de auto. De bond controleert het werkelijke verbruik van populaire benzine- en dieselauto’s en houdt daar een top-10 van bij. De actuele lijst vindt u hier:

http://www.consumentenbond.nl/zuinige-autos/extra/top10-zuinig

Daarnaast heeft de Consumentenbond een eigen rekenmodel ontworpen, gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Wanneer u de CO2-uitstoot weet - deze vindt u in de folder van de autofabrikant - kunt u ook het werkelijke verbruik berekenen, stelt de bond. Hiertoe gebruikt u voor benzinemotoren een omrekenfactor van 23,7 en voor dieselmotoren een omrekenfactor van 26,5. Stel dat in een folder van een benzineauto een CO2-uitstoot van 106 gram per kilometer wordt vermeld, dan is het verbruik 106/23,7 = 4,5 l/100 km. Doorrekenen naar ‘1 op …’: 100/4,5 = 22,4. Meer informatie over de achtergrond van deze rekenmodule vindt u hier:

http://www.consumentenbond.nl/zuinige-autos/hoe-wij-ecotest-uitvoeren

Verbruiksmonitor

Het grote automagazine Autoweek verzamelt ook cijfers over brandstofverbruik. Op hun zogeheten Verbruiksmonitor vindt u veel gegevens, verzameld door autorijders zelf. Een groot voordeel van deze Verbruiksmonitor is dat er veel verschillende autotypes en modellen in staan.

Ook de ANWB houdt cijfers bij over het werkelijk verbruik van auto’s. De ANWB maakt hiervoor gebruik van de cijfers van het hierboven reeds genoemde TravelCard en TNO en werkt voor het samenstellen van de top-10 zuinige auto’s samen met Natuur & Milieu.

Auteur