
Onlangs heb ik op een advertentie op Facebook gereageerd en een proefpakket besteld van €9,99. Dat heb ik keurig betaald. Na lange tijd kwam het pakketje, mét een extra product erbij ter waarde van €39,95. Als ik het niet wilde houden, moest ik het binnen twee weken retour zenden en anders betalen.
Retour zenden was nog niet zo eenvoudig, mij lukte het niet. Nu krijg ik via een incassobureau een rekening van €79 voor die zending. Dit hoef ik toch niet te betalen? Ik heb niet gevraagd om een extra zending.
Erik Bogaards, redacteur Geld & Recht:
Nee, dat hoeft u niet te betalen. Er lijkt hier sprake te zijn van een ongevraagde toezending. Daarover is de Autoriteit Consument & Markt heel duidelijk: ‘Niet besteld? Geef geen geld!’ U bent ook niet verplicht het retour te zenden. Het incassobureau heeft dus ook geen grond om dit geld op te eisen. Incassobureaus kunnen soms nogal vervelend aandringen en dreigen met oplopende kosten. Maar een incassobureau kan geen beslag leggen op uw geld of spullen. Dat kan alleen een deurwaarder na een uitspraak van de rechter. U kunt het incassobureau een brief sturen waarin u duidelijk maakt dat er sprake is van een ‘Ongeldige overeenkomst met een bedrijf.’
Op www.consuwijzer.nl vindt u daarvoor een gratis voorbeeldbrief.