De extraatjes van de zorgverzekering

Van korting tot cursussen

Veel mensen weten niet welke voordeeltjes hun zorgverzekering biedt. Zonde, want verzekeraars  geven vaak allerlei extra’s, variërend van korting op producten die de gezondheid bevorderen tot volledige vergoeding van een online cursus of het lidmaatschap van een patiëntenvereniging. Ontdek wat uw zorgverzekeraar te bieden heeft.

Het basispakket aan vergoedingen is bij alle verzekeringen gelijk. De minister van Volksgezondheid stelt deze vergoedingen vast. Zo is in Nederland iedereen verplicht verzekerd voor huisartszorg, een noodzakelijke medische behandeling door een specialist, medicijnen en hulpmiddelen. [ITEMADVERTORIAL]

Aanvullende verzekering
Bovenop het basispakket is er de keuze voor een aanvullende verzekering, die bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie, brillen en contactlenzen en dure medicijnen vergoedt. Er zijn eenvoudige en complete aanvullende verzekeringen. De complete pakketten vergoeden bijvoorbeeld ook de kosten van zorghotels en kennen hogere maxima voor medische behandelingen die niet in het basispakket zitten.

Boven op het basis- en het aanvullende pakket geeft het zorgpasje van de meeste verzekeraars recht op allerlei extra’s. Daarbij kan het gaan om kortingen op producten en diensten, maar ook om bijvoorbeeld services, zoals zorgadvies, wachtlijstbemiddeling en de mogelijkheid online medicijnen te bestellen en te laten thuisbezorgen.

Klantvoordelen: kijk op internet
Maar liefst 42 procent van de deelnemers aan een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) is niet op de hoogte van wat hun zorgverzekeraar aan extra's biedt. Uit deze enquête, gehouden in februari 2011, blijkt bovendien dat maar een op de vijf deelnemers gebruikmaakt van deze extra’s.

Toch vindt 45 procent het belangrijk dat de zorgverzekeraar extraatjes aanbiedt. De korting of vergoeding van sportactiviteiten komt daarbij op de eerste plaats, gevolgd door de korting of vergoeding van het lidmaatschap van een patiëntenvereniging of de korting op een cursus. Op hun website laten zorgverzekeraars de voordelen zien, bijvoorbeeld onder de naam ledenvoordelen, klantenvoordelen of extra’s.

Sport en preventie
De inschrijfkosten voor een fitnessabonnement zitten soms in een aanvullende verzekering. Sommige verzekeraars vergoeden de eenmalige inschrijfkosten geheel of gedeeltelijk. Of ze vergoeden een fitheidstest. Ook een medische of psychologische keuring behoort tot de mogelijkheden. Andere verzekeraars bieden in samenwerking met sportcentra een kortingsregeling voor al hun klanten, dus niet alleen de mensen met een aanvullende verzekering. Er zijn ook verzekeraars die nog meer doen op het gebied van sport en preventie, zoals wandeltochten organiseren.

Patiëntenvereniging
Vrij veel verzekeraars vergoeden het lidmaatschap van een patiëntenvereniging, al zit daar meestal wel een maximum aan. Het lidmaatschap van een patiëntenvereniging levert op zijn beurt ook vaak weer voordelen op. Dat is dus dubbel profiteren. Van de deelnemers aan de meldactie van de NPCF die lid zijn van een patiëntenvereniging, ontvangt 22 procent een vergoeding voor (een deel van) de contributie. 60 procent heeft niet gevraagd om een vergoeding en 19 procent heeft die wel gevraagd maar niet gekregen.

Gezondheidscursussen
Er zijn online cursussen die verzekerden met korting of zelfs gratis kunnen volgen. Denk bijvoorbeeld aan afslankcursussen. Chronisch zieken kunnen vaak cursussen volgen die hen helpen bij het naleven van de juiste leefstijl of het toedienen van medicijnen.

Korting op (zonne)brillen en contactlenzen
Praktisch iedere verzekeraar heeft een regeling voor korting op brillen en contactlenzen. Sommige werken samen met één bepaalde optiekketen, andere met verschillende ketens. De korting varieert van een vast bedrag tot een percentage (15 of 20 procent) voor een bril of contactlenzen. Als je  ook een aanvullende verzekering hebt, kan er korting bovenop de vergoeding komen, tenzij je al een complete bril gratis krijgt. De kortingsregeling gaat meestal niet samen met acties van de optiekketen zelf, zoals een tweede bril gratis voor alle klanten. Soms is het daardoor wel even puzzelen wat in jouw geval het gunstigst is. Kijk ook of je verzekeraar een vergoeding biedt op zonnebrillen met en zonder sterkte. Een kortingsregeling van 15 of 20 procent is geen uitzondering.

Wachtlijstbemiddeling
Verzekeraars profileren zich vrijwel altijd op het gebied van zorgadvies en wachtlijstbemiddeling. Allemaal hebben ze een telefonische service, waar verzekerden terecht kunnen met vragen over mogelijke behandelmethoden, ziekenhuizen, specialisten en wachttijden.  Ook als je een second opinion wilt of een (nieuwe) huisarts, tandarts of fysiotherapeut zoekt, is het raadzaam je verzekeraar om advies te vragen. Bij enkele zorgverzekeraars kun je op de website zoeken naar zorgverleners bij jou in de buurt. Sommige verzekeraars gaan een stap verder dan andere, en regelen desnoods een behandeling in een buitenlands ziekenhuis. Denk ook aan je verzekeraar bij regelzaken die samenhangen met een ziekenhuisopname, bijvoorbeeld als je na een ziekenhuisopname thuiszorg nodig hebt.

Mantelzorgondersteuning
De 2,6 miljoen mensen die in Nederland voor een vader, moeder of ander familielid zorgen zijn vaak zwaar belast. Sommige zorgverzekeraars besteden speciale aandacht aan deze groep. Via de aanvullende verzekering kan dan bijvoorbeeld een tijdelijke vervanging van de mantelzorger worden vergoed, zodat de mantelzorger zelf een adempauze kan nemen. Of er is een zorgmakelaar, die de mantelzorger op het gebied van zorg en financiën allerlei regeltaken uit handen neemt.

Gezondheidsproducten
Veel verzekeraars hebben een goed gevulde webwinkel met aanbiedingen. Een greep uit het assortiment: tijdschriftabonnementen, hoofdtelefoons voor tijdens het sporten, stokkensets voor nordic walking, bloeddrukmeters, massageapparaten, fietsen, sportkleding en fitnessapparaten.  Veel verzekeraars werken samen met bijvoorbeeld sportkledingzaken. Ook zijn er vaak kortingen op dagjes uit, zoals een bezoek aan een welnesscentrum.

Reizigersvaccinaties
De vergoedingen in het basispakket zijn in sommige gevallen wat sober. Zo wordt een gehoorapparaat wel vergoed, maar niet het onderhoud en schoonmaakhulpmiddelen. Sommige zorgverzekeraars bieden deze extra’s wel, vergelijk de polissen dus goed als u een hoortoestel heeft. Ook gratis batterijen voor het gehoorapparaat behoren tot de mogelijkheden.

Reizigersvaccinaties zitten niet in het basispakket (wel in het aanvullende pakket), maar zijn soms met korting te krijgen. Check de polis dus als je veel reist. Zelfzorgmiddelen zoals pijnstillers en hoestdrankjes moet je meestal zelf betalen. Een enkele verzekeraar heeft hierover afspraken gemaakt met apotheken, waar men dan korting krijgt.

Korting op behandelingen en hulpmiddelen
Moet je binnenkort worden gekeurd voor het rijbewijs? Kijk dan eerst even je polisvoorwaarden of de website van je zorgverzekeraar na. Sommige vergoeden deze rijbewijskeuring geheel of gedeeltelijk.

Ooglaseren zit in bijna geen enkele zorgverzekering en ook voor cosmetische behandelingen zoals ooglidcorrecties, borstcorrecties en rimpelbehandelingen is vaak geen dekking. Als pleister op de wonde geven sommige zorgverzekeraars wel korting (10 tot 20 procent) op de behandeling, als je deze bij een met name genoemde kliniek laat uitvoeren. Soortgelijke kortingen zijn ook mogelijk op ontharingsbehandelingen.

Hulpmiddelen die niet worden vergoed, zijn soms wel met korting verkrijgbaar. Denk aan een sta-op-stoel, antislipmatten en aankleedhulpmiddelen. Ook allergeendichte bedtextiel, een uitkomst voor mensen met een huisstofmijtallergie, is soms voor de helft van de prijs.

Kortom: het loont de moeite om ook naar de extraatjes te kijken bij het oversluiten van een verzekering. Of in ieder geval naar de polis van uw huidige verzekering.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine