Zo'n 2,6 miljoen Nederlanders kunnen hun bank- en betaalzaken niet helemaal zelfstandig regelen. De Nederlandse banken hebben daarom besloten om meer hulp te bieden in een breed programma 'Toegankelijk Bankieren'.
Dat meldt de Betaalvereniging Nederland. Er is een proef geweest met drie bankinformatiepunten. Deze is nu uitgebreid naar tien gemeenten door het hele land. De bankinformatiepunten zijn bijvoorbeeld in bibliotheken, buurthuizen en Geldmaatwinkels. Bezoekers krijgen er algemene voorlichting en hulp bij dagelijkse bank- en betaalzaken. Als dat nodig is brengt een bankinformatiepunt een bezoeker in contact met een bankmedewerker die persoonlijke en vertrouwelijke kwesties kan begeleiden.
Er zijn bankinformatiepunten in grotere plaatsen als Goes, Venlo, Rotterdam, Apeldoorn, Deventer, Utrecht, maar ook in kleiner plaatsen als Gemert-Brakel, 'Heer Hendrikskinderen en Wolphaartsdijk. Een volledig overzicht met adressen en openingstijden is te vinden op Toegankelijkbankieren.nl.
Bij het programma 'Toegankelijk Bankieren' werken banken samen met diverse maatschappelijke organisaties, onder andere met organisaties van ouderen, laaggeletterden en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, met Alliantie Digitaal Samenleven en met bibliotheken. De organisaties helpen banken om de behoefte van de doelgroepen beter te begrijpen. Zo kunnen banken passende oplossingen voor een beter toegankelijkheid ontwikkelen.