Het aantal kampeervakanties in ons land daalt. Veel campings hebben daardoor moeite het hoofd boven water te houden. Tegelijkertijd is het dringen om een plekje op andere vakantieterreinen in het land: de glampings.
Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. De consument wordt kieskeuriger en verwacht meer luxe op een camping. Dat ziet ook Wout Sleurink, parkmanager van RCN Zeewolde. Op zijn camping kunnen vakantiegangers strandlodges en kant en klare luxe tenten huren.
Die zijn haast altijd volgeboekt, vertelt hij. "Mensen willen nu net dat beetje extra comfort. We merken ook dat dat reizen met de camper of caravan sterk in opkomst is. Die kampeerplekken gaan enorm hard. Het is toch fijn om een eigen wc of keukentje te hebben."
[ITEMADVERTORIAL]
Vernieuwen
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat kampeerders extra service verwachten van een camping, zoals de verhuur van elektrische fietsen. Kampeerterreinen die dat niet aanbieden, dreigen ten onder te gaan. "Je moet blijven vernieuwen", stelt Sleurink.
RCN Vakantieparken, met 17 parken in Nederland en Frankrijk, doet dat op verschillende manieren. Door meer activiteiten aan te bieden bijvoorbeeld. Zo heeft RCN de Noordster sinds kort een Indoor SpeelRuimte voor kinderen en is op RCN de Jagerstee een skelterbaan gebouwd. Maar ook het verblijf van de campinggasten moet aan meer luxe voldoen. Op park De Potten zijn bijvoorbeeld 20 luxe, vrijstaande watervakantiewoningen, kampeerchalets en tentvillalodges geplaatst.
Kramperen
Niet alle kampeerders willen overigens in een huisje of luxe woning verblijven. Toch een simpele tent dan maar? "Nee, ik wil toch wat meer comfort’, vertelt Ria Hakvoort (67) bij RCN Zeewolde. Nu slaapt ze in een tourcaravan in plaats van een tent. "Met een grote tv en een bankstel. Ik heb zelfs vloerbedekking op de grond."
Geertrui van Krimpen (73) doet er nog een schepje bovenop: "Een magnetron, een airfryer: ik heb haast alles in mijn caravan. We willen niet meer kramperen."
Vlnr. Ria Hakvoort, Geertrui van Krimpen en Jos de Vreught.