Consumentenbond vecht voor consumentenrecht

Gelijk krijgen is iets heel anders dan gelijk hebben. Dat hebben veel consumenten de afgelopen jaren wel eens mogen ondervinden. Daarom is de Consumentenbond gisteren de actie 'Haal je Recht' begonnen, waarmee ze consumenten ondersteunt om hun recht te krijgen.

Een pakketje dat nooit aankomt; een elektrisch bed uit de showroom dat niet blijkt te werken; de reparatiekosten die ondanks garantie toch volledig voor rekening van de consument komen of een aannemer die zijn afspraken niet nakomt: het zijn veel voorkomende praktijken waarbij het recht van de consument niet wordt gehandhaafd. De Consumentenbond wil daar wat aan doen en is daarom de campagne 'Haal je Recht' gestart.

Klagen helpt?

Consumenten die ontevreden zijn over een aankoop of dienst hebben over het algemeen niet het idee dat klagen helpt of dat de kans op succes erg groot is. Ontevreden consumenten brengen een bezoek aan de winkel, schrijven een mailtje of brief of plegen een telefoontje. Als dit geen succes heeft, haakt 80 procent volgens de Consumentenbond af.

Naar de rechter

De bond wil ontevreden consumenten in dergelijke situaties ondersteunen door bedrijven die zich niet aan het consumentenrecht houden, aan te pakken. Ze zal die bedrijven publiekelijk bij naam noemen en zal hen aansprkeken op onredelijke voorwaarden. Een gang naar de rechter sluit de bond ook niet uit.

Doe de quiz

Zelf weten wat uw rechten als consument zijn, doe de haal-je-rechtquiz en laat de kaas niet meer van je brood eten.
Bron 
  • Proud to be Senior