Hoezo weeralarm?

Getty Images

Wat betekent code rood eigenlijk, en wat is het verschil met code oranje? En hoe zit het dan met het weeralarm en de weerwaarschuwing – zit daar dan ook weer verschil in?

Groen, geel, oranje, rood… De kleurcodes voor de weerwaarschuwingen heeft het KNMI niet zelf bedacht, ze volgen namelijk een internationale standaard. Wel heeft Nederland – net als elk land – zijn eigen criteria voor de verschillende weerwaarschuwingen.

Weeralarm of code oranje?

Bij code rood zijn de verwachte weersomstandigheden hetzelfde als bij code oranje. Toch mag alleen code rood WEERALARM heten. Code geel en code oranje zijn altijd een weerwaarschuwing. Het verschil zit ‘m in de gevolgen die de verwachte weersomstandigheden kunnen hebben – de zogeheten maatschappelijke impact. Zo hebben hoosbuien in combinatie met zeer zware windstoten tijdens de doordeweekse spits heel andere gevolgen dan een sneeuwstorm tijdens de kerst. In het eerste geval dreigen eindeloze files waardoor het land vastloopt: code rood en dus een weeralarm. In het tweede geval is het op de weg wel uitkijken geblazen, maar de kans op een enorm verkeersinfarct is niet bijzonder groot: code oranje en dus een weerwaarschuwing.

Criteria voor weerwaarschuwing

Het KNMI hanteert een tabel met criteria voor de weerwaarschuwingen. Zo volgt er in geval van regen een code geel als er meer dan 50 mm in 24 uur wordt verwacht. Het wordt code oranje als er meer dan 75 mm in 24 uur dreigt te vallen. Worden er windstoten verwacht, dan geldt voor code geel dat het windstoten boven de 75 km per uur of, aan de kust of in de winter, boven de 90 km per uur zijn. Schaalt de KNMI op naar code oranje, dan verwacht het weerinstituut windstoten van meer dan 100 km per uur of, aan de kust of in de winter, meer dan 120 km per uur.

Een weeralarm is geen verbod

Het is niet verboden om tijdens een weeralarm vanwege zware storm met een lege vrachtwagen of een caravan de weg op te gaan. ‘Een weeralarm is geen gebod of verbod. Zo’n maatschappij hebben we niet en dat is maar goed ook,’ zei KNMI-directeur Gerard van der Steenhoven daar onlangs nog over in het magazine voor ANWB-leden. Overigens neemt een meerderheid van de mensen de weerwaarschuwingen serieus: 85 procent past bij code rood de reisplannen aan, aldus het KNMI.

Weerwaarschuwing – wel in overleg

De weerwaarschuwingen in Nederland zijn afkomstig van de meteorologen van het KNMI. Als zij mogelijk gevaarlijke weersomstandigheden aan zien komen, raadplegen zij eerst verschillende collega’s. Lijkt het erop dat code oranje uit de kast moet worden getrokken, dan volgt ook overleg met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Verkeerscentrum Nederland en ProRail. Als daaruit volgt dat er een weerwaarschuwing moet komen, kondigt het KNMI dat aan op de website en via social media. De diverse nieuwszenders en nieuwsdiensten (denk aan radio, de kranten, etc.) nemen de waarschuwing daarna op in hun nieuwsberichten. En daarna… is het aan ons om er rekening mee te houden.

Bronnen:
KNMI
ANWB

Auteur