Verzekeraars informeren hun klanten onvoldoende over wat ze met een vrijvallende lijfrente kunnen doen. Dat kan al snel een paar tientjes tot honderden euro’s per jaar schelen.
Informeren van klanten blijkt onvoldoende
De Autoriteit Financiële Markten, de AFM, heeft onderzoek gedaan naar hoe tien grote verzekeraars hun klanten informeren wanneer de lijfrenteverzekering of koopsom van een klant vrijvalt. Uit dat onderzoek blijkt dat de tien verzekeraars die samen twee derde van de markt bedienen nog veel steken laten vallen. De AFM onderzocht hoe de verzekeraars via hun site en via persoonlijke brieven hun klanten informeren. Dat blijkt volgens de AFM onvoldoende te zijn. Klanten krijgen te weinig informatie over hoe een lijfrente in elkaar zit, dat ze met het vrijkomende kapitaal ook bij andere aanbieders kunnen shoppen en dat de klanten te laat (pas een maand voor dat de verzekering afloopt) geïnformeerd worden. Te vaak wordt bovendien door verzekeringsmaatschappijen naar hun eigen producten verwezen. Een slecht advies kan tientallen tot wel honderden euro’s per jaar schelen. Het Verbond van Verzekeraars heeft ondertussen verbetering beloofd.
De AFM heeft ook het advies dat klanten bij een financiële dienstverlener krijgen onderzocht. Ook daar schort nog het nodige aan. Het adviesproces was bij drie van de vijf onderzochte dienstverleners niet op orde. Omdat de basis niet in orde was is niet zeker of de klant wel optimaal geadviseerd is.
Drie maanden van te voren informeren
De AFM wil dat verzekeraars hun klanten drie maanden voordat de koopsompolis of lijfrenteverzekering vrijvalt informeren over de hoogte van het expiratiekapitaal. Op die manier hebben klanten voldoende tijd om zelf op onderzoek uit te gaan of zich ter zake kundig te laten informeren zodat ze het voor hen meest gunstige product kunnen kiezen tegen gunstige kosten.
Vrijvallende kapitaal
Het vrijvallende kapitaal stijgt al enige jaren. In 2011 was het totale expiratievermogen al 7,6 miljard euro, dat is alweer tien procent meer dan in 2007. De komende jaren stijgt dit bedrag naar verwachting nog verder door. Ruim de helft van de vrijvallende polissen is groter dan € 10.000 en vaak hebben mensen meer dan een polis. Kochten de klanten met een vrijvallende koopsompolis of lijfrenteverzekering vroeger een lijfrente bij een verzekeraar, de laatste jaren is vooral bank-sparen erg populair. De kosten zijn bij banksparen lager en bij overlijden valt de poliswaarde niet toe aan de verzekeraar, maar aan de erfgenamen van de polishouder.
Meer weten over lijfrente en wat te doen bij een vrijvallende polis, kijk dan eens hier.