De Ombudsman Pensioenen maakte begin deze week zijn jaarverslag bekend. Uit dit jaarverslag blijkt dat er in 2008 wat meer klachten over pensioenen zijn binnengekomen. De meeste klachten gaan over de gebrekkige informatie van pensioenfondsen.
Op de miljoenen pensioenen is 738 klachten niet veel, en toch geven ze een goed signaal af van wat de ontvangers van pensioen ervaren. De gemiddelde pensioenbrief van een pensioenfonds is niet goed leesbaar en hoe bereken jezelf of een toegekend pensioen wel juist is? Van de door de ombudsman behandelde klachten gaat het leeuwendeel over die gebrekkige informatie.
Voorlichting en informeren is dan ook ruim 20% van het werk van de ombudsman. Van de behandelde klachten valt zo'n 39% gunstig uit voor de klager en andere 61% krijgt het pensioenfonds gelijk. Althans van de 35% van de klachten waar de ombudsman een uitspraak doet. Het grootste deel van de klachten wordt doorverwezen naar het eigen pensioenfonds of anderszins. Bovendien is 17% van de klachten wel ingediend maar zet de klager zijn klacht niet door.
De ombudsman heeft nog enkele verzoeken, onder andere dat pensioenfondsen eerder rente betalen over pensioen die zij te laat betalen, ook al ligt de schuld daarvan niet bij hen. Verder verzoekt hij de pensioenfondsen soepel te zijn bij te late indienen van het verzoek tot premievrije voortzetting van pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid. Die mogelijkheid is bij de betrokkene vaak niet bekend waardoor aanvragen te laat binnen komen.
Volgens de ombudsman zal het aantal klachten in de toekomst afnemen door de invoering van het Uniform Pensioenoverzicht en het aflopen van de ingewikkelde overgangsregelingen van mensen die voor 1950 zijn geboren.