Ongeveer 20 miljoen euro denkt Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kwijt te zijn aan de schadeloosstelling van consumenten die een reis hadden geboekt bij de failliete Oad groep.
Record bedrag
''Het is een ruwe schatting, het kan 2 miljoen euro meer of minder zijn. Maar het wordt in elk geval het hoogste totaalbedrag dat wij ooit hebben uitgekeerd wegens het faillissement van één reisorganisatie.'' Aldus SGR-directeur Erik Jan Reuver.
De schadeloosstelling betreft in totaal zo'n 80.000 Oad-klanten. Hier zitten ook klanten bij die pas over zes maanden op reis gaan maar wel alvast een aanbetaling hebben gedaan. De SGR heeft voldoende financiële ruimte om de schadeloosstelling te betalen. De totale kas van het fonds bedraagt momenteel 85 miljoen euro. De basis voor dit bedrag wordt gevormd door de toeslag op de reissom die consumenten tussen 1983 en 1999 betaalden.
Door het faillissement van Oad is de SGR erg druk. Niet alleen consumenten, maar ook hotels in binnen- en buitenland bellen. De hotels stellen ten onrechte dat zij bij de SGR geld kunnen claimen. ''Wij zijn er alleen voor consumenten'' aldus Reuver.
Zit u zelf in deze situatie. Lees hier waar u op moet letten om schade te voorkomen!
- Nu.nl