Nederlander gemiddeld 350 euro kwijt door malafide nepwebwinkels

Internetfraude leren handschoen hand en eurobiljetten
Getty Images

Belangenvereniging Thuiswinkel.org ziet de afgelopen tijd een toename van het aantal nepwebshops, én van het gemiddelde bedrag waarvoor consumenten de boot in gaan: 350 euro. Het is heel belangrijk om bedacht te zijn op pogingen om uw geld of identiteit te stelen.

Bent u slachtoffer geworden van fraude? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk én doe aangifte bij de politie.

In de eerste vier maanden van 2024 telde de politie bijna 33.000 meldingen van fraude, zo meldt belangenvereniging Thuiswinkel.org. 

In iets meer dan 50% van die gevallen gaat het om fraude bij webwinkels of op handelsplatforms zoals Marktplaats. Elke 10 minuten krijgt de politie een melding binnen van die vorm van fraude. Het gaat niet alleen om fysieke producten. Kaartjes voor een concert of voetbalwedstrijd worden ook tegen te hoge prijzen verhandeld. En ook bijvoorbeeld een verblijf in een vakantiehuis dat er heel anders uitziet dan op de foto, of zelfs helemaal niet bestaat rekent de politie tot fraude.

Stijgende cijfers opvallend

Dat de cijfers stijgen is opvallend. Slachtoffers van webwinkelfraude melden zich nu minder vaak bij de politie dan een paar jaar geleden, blijkt uit CBS-cijfers. Zowel bij de mensen die betaald hadden voor iets wat ze nooit kregen, als bij de mensen die een product of dienst hadden geleverd en naar hun geld konden fluiten, is de aangiftebereidheid tussen 2021 en 2023 gedaald.

De belangrijkste reden om geen aangifte te doen? 'Het heeft geen zin.' Terwijl dat juist aan het veranderen is, verkondigt de politie. De afgelopen jaren is het aantal gevallen van webwinkelfraude waarbij de politie een verdachte in het vizier had verviervoudigd: van minder dan 2% naar bijna 8%. Dat is nog wel een lagere score dan bij andere vormen van criminaliteit: van alle geweldsmisdrijven wordt meer dan 50% uiteindelijk opgelost.

Wat is hieraan te doen?

Thuiswinkel.org controleert regelmatig op webwinkels die het logo onrechtmatig gebruiken, naast een samenwerking  met de politie en een 'scamcheck' voor consumenten en ondernemers. Ook dan blijft het voor consumenten zaak om goed op te letten bij online aankopen. 

Wanneer een oplichter een Nederlands rekeningnummer heeft, kan de politie bij de bank opvragen wie daarachter schuilgaat, en de aangifte in elk geval naar de juiste regio-eenheid sturen. Tevens worden sommige verdachten sinds een paar jaar voor de keus gesteld: strafrechtelijke vervolging, of het slachtoffer alsnog zijn of haar geld (terug)geven.

Bent u slachtoffer geworden van fraude? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk én doe aangifte bij de politie.

Auteur