Er worden minder fietsen gestolen, maar wel steeds duurdere. De connected e-bike lijkt het antwoord.
Uit cijfers van de ANWB blijkt dat er vooral in de steden en in de grensstreek – en dan vooral Limburg – veel fietsen worden gestolen. Professionele bendes hebben een voorliefde voor kostbare fietsen, zoals e-bikes, racefietsen, mountainbikes en trekkingfietsen. Gestolen fietsen gaan vaak al binnen 48 uur de grens over, meestal richting Oost-Europa. Qua schade gaat het om grote bedragen: in 2019 keerde verzekeraar Unigarant 8,3 miljoen euro aan schade uit.
GPS ingebouwd
Een connected e-bike heeft GPS en bluetooth aan boord – net zoals je smartphone. De in de e-bike ingebouwde simkaart communiceert via een speciale app met je telefoon. Zo weet je altijd waar je fiets staat – dus ook als iemand hem gestolen heeft.
Met allerlei extra snufjes kun je het risico op diefstal nog kleiner maken. Een voorbeeld daarvan is de virtual fence: daarmee plaats je een digitaal hekje rond je fiets. Zodra je e-bike buiten dat hekje komt, valt of een plotselinge beweging maakt, ontvang je een bericht in je app. Voor track & trace met GPS en bluetooth betaal je maandelijks een paar euro aan abonnementskosten. Bij sommige fietsfabrikanten zijn deze abonnementskosten inbegrepen in de aanschafprijs van de e-bike.
Effectief
Leuk, zo’n connected e-bike, maar is de kans dat je fiets wordt gestolen ook echt kleiner? Ja! De cijfers van fietsfabrikanten en verzekeraars tonen aan dat connected e-bikes veel minder vaak gestolen worden. Blijkbaar is de opvallende sticker ‘GPS-protected’ op het fietsframe al een waarschuwing op zich. Daar komt bij dat de meeste gestolen connected e-bikes via GPS worden opgespoord en terug worden bezorgd bij de rechtmatige eigenaar.
Onder meer Gazelle, Batavus, Sparta en VanMoof werken samen met speciale opsporingsteams. Is je connected e-bike gestolen, dan meld je dat via de app. Op dat moment gaat er een seintje naar het opsporingsteam dat meteen op zoek gaat naar je fiets. En omdat je fiets GPS aan boord heeft, is dat in de meeste gevallen een fluitje van een cent. Snelheid is daarbij wel geboden: hoe sneller het opsporingsteam in actie kan komen, hoe groter de kans dat je fiets wordt teruggevonden. Staat je e-bike bij de dief in huis of in de tuin, dan schakelt het opsporingsteam de politie in om de fiets terug te halen.
Extra’s
De app van je connected e-bike biedt daarnaast de nodige leuke informatie. Zo kun je onder meer zien waar en hoeveel je hebt gefietst en hoeveel calorieën je daarbij hebt verbruikt. Verder zie je per fietsrit hoeveel CO2-uitstoot je hebt bespaard door de fiets in plaats van de auto te pakken. Daarnaast kun je meerdere connected e-bikes toevoegen en volgen, en geeft de app een seintje als je de accu moet opladen en als het tijd is voor een onderhoudsbeurt.
Losse GPS-tracker
Je hoeft niet per se een connected e-bike aan te schaffen om je fiets altijd en overal te kunnen volgen. Het is ook mogelijk om je e-bike – of je gewone fiets – met een losse GPS-tracker te beveiligen tegen diefstal. Er zijn verschillende mogelijkheden: een tracker met simkaart en mobiel abonnement óf een tracker die communiceert via LoRa (Long Range Wide Area Network) of Sigfox. LoRa en Sigfox werken via laagfrequente radiogolven die de GPS-locatie van de zender doorgeven.
Een losse tracker bevestig je aan de e-bike of fiets en via een app op je telefoon zie je waar je fiets staat. Zodra de fiets in beweging komt, ontvang je een signaal op je telefoon. Nadeel is wel dat het zendertje niet is ingebouwd in de fiets. Daarmee is het voor dieven makkelijker om de zender te verwijderen. Een losse GPS-tracker kost tussen de €70 en de €150.
Fietsverzekering
De mogelijkheid van het tracken en tracen van je fiets maakt de kans op diefstal kleiner en de kans op het terugvinden van de fiets groter.
De kans is groot dat je dat terugziet in de premie van je fietsverzekering. Sluit je een fietsverzekering af? Let dan goed op de hoogte van het eigen risico, hoelang je de aanschafwaarde terugkrijgt en of de duurdere onderdelen (zoals de accu) zijn meeverzekerd.
Dit artikel verscheen eerder in Plus Magazine mei 2021.