Internetten bij de ene provider, bellen bij de ander en de televisie via een derde. Met een alles-in-één-pakket wordt dat gemakkelijker. Maar er zijn ook nadelen.
Lange tijd waren internet, telefoon en televisie strikt gescheiden. Voor iedere dienst moest u zich bij een apart bedrijf abonneren. Dat betekende ook drie aparte rekeningen, die bij elkaar opgeteld een flinke maandelijkse last opleverden. Hier kwam de afgelopen jaren verandering in doordat de techniek zich onvermijdelijk verder bleef ontwikkelen. Vooral het steeds sneller worden van de verbindingen – via de telefoonlijn en de kabel – maakte het mogelijk nieuwe diensten toe te voegen aan de bestaande. Zo werd de telefoonlijn naast internet en bellen ook geschikt voor televisie en op de kabel kwam ruimte voor het doorgeven van signalen voor telefonie en internet. Het alles-in-één-pakket was geboren. Deze pakketten worden ook wel triple play genoemd, omdat ze drie diensten tegelijk aanbieden. De vierde dienst radio wordt standaard bij televisie gerekend.
Nog belangrijker voor de meeste consumenten is dat triple play-abonnementen een stuk goedkoper zijn dan abonnementen voor drie losse diensten. De winst is afhankelijk van de provider die u kiest, maar kan oplopen tot honderden euro’s per jaar. U hebt bijvoorbeeld geen apart KPN-abonnement meer nodig om te kunnen bellen. Een nadeel van een totaalpakket is dat wanneer er een storing is, u meteen niet meer kunt internetten, bellen én tv kijken. Bij diensten van verschillende providers is de kans op een volledige uitval natuurlijk een stuk kleiner. Verder is het aantal aanbieders van alles-in-één-pakketten beperkt en afhankelijk van waar u woont. U hebt dus minder keuzemogelijkheden.
Op de websites van providers kunt u een zogenaamde postcodecheck doen, bijvoorbeeld op de website van uw kabeltelevisie-aanbieder. Alleen komt u er zo niet achter welke – wellicht goedkopere – providers er nog meer zijn. Om dit te weten te komen is de website www.totaalwijzer.nl handig. Dit is een onafhankelijke site waarop alle beschikbare totaalpakketten zijn samengebracht. U doet hier een beschikbaarheidscontrole door uw postcode en huisnummer in de bijbehorende vakken in te vullen. U moet ook aangeven of u een KPN-telefoonabonnement en een kabelaansluiting hebt. Dit kan van invloed zijn op de eenmalige aansluitkosten. De wijzer biedt u meteen ook de mogelijkheid om aan te geven in welke mate u belt en internet. Tot slot geeft u op dat u een totaalpakket wilt en klikt u op Berekenen. Het resultaat is een lijstje met alles-in-één-pakketten waarbij de goedkoopste bovenaan staat. Het gaat hier dan over de kosten in het eerste jaar: bijna alle providers werken met een jaarcontract. Het tweede jaar is vaak duurder omdat er dan geen actiekortingen meer worden gegeven.
het aanmelden ook meteen hoe u uw
bestaande abonnementen opzegt.
Handiger en goedkoper
Alles-in-één-pakketten hebben een aantal voordelen in vergelijking met losse abonnementen voor internet, telefonie en televisie. Handig is bijvoorbeeld dat u niet drie abonnementen hoeft af te sluiten bij verschillende bedrijven. U hoeft zich slechts eenmaal aan te melden en ontvangt maar één rekening in plaats van drie. Daarnaast krijgt u voor het installeren van internet, tv en telefoon alles in één pakket bij elkaar thuis gestuurd en is er maar één monteur nodig als u hulp bij de installatie nodig mocht hebben. Er is verder ook nog maar één aansluitpunt in plaats van drie verschillende. Dat scheelt een hoop rompslomp.Nog belangrijker voor de meeste consumenten is dat triple play-abonnementen een stuk goedkoper zijn dan abonnementen voor drie losse diensten. De winst is afhankelijk van de provider die u kiest, maar kan oplopen tot honderden euro’s per jaar. U hebt bijvoorbeeld geen apart KPN-abonnement meer nodig om te kunnen bellen. Een nadeel van een totaalpakket is dat wanneer er een storing is, u meteen niet meer kunt internetten, bellen én tv kijken. Bij diensten van verschillende providers is de kans op een volledige uitval natuurlijk een stuk kleiner. Verder is het aantal aanbieders van alles-in-één-pakketten beperkt en afhankelijk van waar u woont. U hebt dus minder keuzemogelijkheden.
Pakket op maat
Net als wanneer u losse abonnementen voor internet, bellen en tv kiest, is het ook bij alles-in-één-pakketten nodig van tevoren te bekijken welke versie het best bij uw behoeften past. Zo is iemand die erg weinig belt beter af met een ander abonnement dan iemand die heel vaak telefoneert. Gelukkig kunt u bij een provider vaak zelf een pakket samenstellen. De eerste stap bij het kiezen van een totaalabonnement is uitvinden welke aanbieders er op uw adres beschikbaar zijn. Om alle diensten bij u aan huis te kunnen leveren, is er in ieder geval een snelle verbinding nodig via ADSL, kabel of glasvezel.Op de websites van providers kunt u een zogenaamde postcodecheck doen, bijvoorbeeld op de website van uw kabeltelevisie-aanbieder. Alleen komt u er zo niet achter welke – wellicht goedkopere – providers er nog meer zijn. Om dit te weten te komen is de website www.totaalwijzer.nl handig. Dit is een onafhankelijke site waarop alle beschikbare totaalpakketten zijn samengebracht. U doet hier een beschikbaarheidscontrole door uw postcode en huisnummer in de bijbehorende vakken in te vullen. U moet ook aangeven of u een KPN-telefoonabonnement en een kabelaansluiting hebt. Dit kan van invloed zijn op de eenmalige aansluitkosten. De wijzer biedt u meteen ook de mogelijkheid om aan te geven in welke mate u belt en internet. Tot slot geeft u op dat u een totaalpakket wilt en klikt u op Berekenen. Het resultaat is een lijstje met alles-in-één-pakketten waarbij de goedkoopste bovenaan staat. Het gaat hier dan over de kosten in het eerste jaar: bijna alle providers werken met een jaarcontract. Het tweede jaar is vaak duurder omdat er dan geen actiekortingen meer worden gegeven.
Zenders en belminuten
Als u het overzicht bekijkt, krijgt u al een indicatie van hoe een gemiddeld totaalpakket eruitziet. Zo is het tv-abonnement meestal de basisvorm, waarbij u alle bekende zenders kunt ontvangen. Voor meer moet u extra betalen. Bij bellen gaat het vaak om een abonnement met een maximum aantal belminuten. Komt u daarboven, dan betaalt u meer. Door bij een totaalpakket op Info & Bestel te klikken, wordt extra informatie van de aanbieder vertoond. U leest meer over het aanbod en kunt eventueel ook nog andere pakketten bekijken. Als een pakket u wat lijkt, kunt u via de webpagina meteen een abonnement nemen of doorklikken naar de website van de provider. U leest bijhet aanmelden ook meteen hoe u uw
bestaande abonnementen opzegt.