De polisvoorwaarden van bijna negentig procent van de autoverzekeraars zijn te moeilijk geschreven. Circa zestig procent van de klanten begrijpt hierdoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn.
Slechts vijf verzekeraars voldoen aan de nieuwe plannen van de toezichthouder. Zij bieden voorwaarden, die in begrijpelijke taal zijn geformuleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.
De online vergelijker heeft de polisvoorwaarden van 44 autoverzekeraars geanalyseerd met behulp van Texamen. Dat is een instrument waarmee het taalniveau van een tekst kan worden vastgesteld, van eenvoudig (A1) naar moeilijk (C2). Op vijf maatschappijen na formuleren de verzekeraars zo 'moeilijk', dat de meerderheid van de lezers niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd. “Onnodig”, meent Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl, “ANWB, Ditzo, InShared, Orion Direct en met name Onna-onna bewijzen dat het bieden van heldere voorwaarden best mogelijk is.”
Verbeterde voorwaarden
Onna-onna scoort als enige autoverzekeraar taalniveau B1. Dit betekent dat 95 procent van de lezers dit taalniveau aankan. De voorwaarden van ANWB, Ditzo, InShared en Orion Direct hebben taalniveau B2. Goed om begrepen te worden door 80 procent van de Nederlanders.
- geldenrecht.nl