Bel je de bank met een eenvoudige vraag, dan krijg je gemiddeld een op de vier keer een fout antwoord. Het gaat zelfs fout bij hele simpele vragen, waarvan het antwoord op de website van de bank staat.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, die mysteryshoppers heeft ingeschakeld om 8 banken 5 vragen te stellen. Iedere vraag werd 10 keer gesteld. Over de vriendelijkheid en de snelheid van antwoorden hebben de mysteryshoppers geen klachten. De minste fouten werden gemaakt door de klantenservice van Triodos Bank, gevolgd door Knab; ASN Bank kwam als slechtste uit de bus gevolgd door Regiobank.
Incasso terugboeken
De meeste fouten werden gemaakt bij een vraag over het terugboeken van een incasso. De banken werd gevraagd of een bedrag nog terug te boeken is, als dat 3 maanden eerder is overgeschreven. In bijna de helft van de gevallen luidde het antwoord heel stellig: Nee. In werkelijkheid kan een onterechte incasso tot 13 maanden na afschrijving worden teruggeboekt. De klant moet dan wel een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) starten.
Bron
- geldenrecht.nl