De Consumentenautoriteit heeft luchtvaartmaatschappij Ryanair een boete van 370.000 euro opgelegd voor vier overtredingen bij de boekingen. Zo vermeldde Ryanair op haar website voor tickets een te lage prijs.
Ryanair adverteerde met prijzen zonder alle onvermijdbare kosten, zoals heffingen en verplichte toeslagen. De uiteindelijke prijs die een consument moest betalen, was daardoor aanzienlijk hoger dan de prijs die op de website werd aangeboden. Een andere overtreding is dat consumenten tijdens het boekingsproces gegevens niet kunnen controleren en eventueel corrigeren. Ook ontbreekt een e-mailadres op de website en wordt er uitsluitend een Engelstalige klantenservice aangeboden. Ryanair heeft het boekingsproces inmiddels deels aangepast.
Jaarverslag
Van de 85 nationale onderzoeken door de Consumentenautoriteit in 2012 zijn er 61 beëindigd omdat de betreffende bedrijven al tijdens het onderzoek hun werkwijzen veranderden nadat de Consumentenautoritiet hen had aangesproken. Bij het aanpakken van misleidende en agressieve telemarketing kreeg 1 bedrijf een boete van 105.000 euro. Andere aandachtsgebieden waarop de consumentenautoriteit de aandacht richtte, waren leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels en ondoorzichtige prijzen in de reisbranche.
De Consumentenautoriteit is op 1 april gefuseerd met NMa en Opta tot de Autoriteit Consument & Markt.
Bron
www.consumentenautoriteit.nl/nieuws/2013/consumentenautoriteit-beboet-ryanair
- geldenrecht.nl