Luchtvaartmaatschappijen weigeren in eerste instantie in 95% van de gevallen te compenseren voor een vertraagde of geannuleerde vlucht. Wie zijn geld wil krijgen heeft een lange adem nodig, of een (betaalde) bemiddelaar.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids. In een panel van 1900 leden had een kwart de afgelopen 3 jaar te maken met vertraging. 42% vroeg om compensatie. In 20% van de gevallen honoreerde de luchtvaartmaatschappijen uiteindelijk de claim, veelal na lang duwen en trekken en/of het schakelen van EUClaim. Volgens het panel heeft Transavia een ‘see you in court’ mentaliteit en geeft Ryanair helemaal niet thuis. Een veel genoemde reden voor vertraging is ‘overmacht wegens technisch mankement’.
Compensatie
Bij een vertraging van een vlucht van 3 uur of meer is er recht op compensatie. De wettelijke vergoedingen zijn afhankelijk van de afstand. Ze beginnen bij €250 voor een vlucht tot en met 1500 km en lopen door tot €600 voor vluchten van meer dan 3500 km buiten de EU. Er is compensatie voor vluchten binnen de EU, voor vluchten vanuit de EU en voor vluchten naar de EU die door een Europese Luchtvaartmaatschappij worden uitgevoerd. Bij overmacht is er geen recht op compensatie.
Bron: www.consumentenbond.nl
- geldenrecht.nl