Reizigers van wie de vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, hebben recht op compensatie. Klein probleem is dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de instantie die actie moet ondernemen, een flinke achterstand heeft.
De Nationale Ombudsman is naar aanleiding van klachten in de zaak gedoken en hij heeft vragen gesteld aan het ministerie.
Wie een klacht over een luchtvaartmaatschappij meldt bij de Inspectie krijgt een ontvangstbevestiging waarin staat dat behandeling minstens een half jaar gaat duren. Volgens de wet moet er binnen acht weken een beslissing zijn. De Inspectie wijt de achterstand aan de grote hoeveelheid klachten na de aswolk in het voorjaar van 2011 die het luchtverkeer lam legde.
Tijdelijk aanvaardbaar
De Nationale Ombudsman vindt het aanvaardbaar als een behandelingstermijn uitloopt door een plotseling en tijdelijke toename van zaken door onverwachte en onvoorziene externe omstandigheden. Maar dan moet er wel tijdelijk extra mensen worden ingeschakeld om de achterstand weg te werken.
Is uw vlucht vertraagd, of is uw vlucht geannuleerd? Neem dan direct contact op met de luchtvaartmaatschappij om uw klacht te bespreken. Komt u er samen niet uit, schrijf dan een brief met uw klacht naar de maatschappij. Vraag om een reactie binnen een bepaalde termijn. Komt er nog geen oplossing, dan kunt u naar de Inspectie stappen. U kunt uw claim ook uit handen geven aan een gespecialiseerd bureau.
- geldenrecht.nl