De Glacier Express: unieke reis door de Zwitserse Alpen

De ''langzaamste sneltrein van de wereld'' is in vele opzichten een unieke ervaring: u rijdt in glazen glazen panoramawagons die de hemelse Zwitserse uitzichten blootleggen. Een impressie van deze speciale reiservaring.

Missing media-item.Voor de echte treinliefhebber is een ritje met de Glacier Express een aanrader. Een bijzondere tocht over 291 bruggen en door 91 tunnels, met uitzicht op het prachtige Zwitserse landschap

De "Gletsjer Express" wordt ook wel de langzaamste sneltrein ter wereld genoemd, omdat deze reis door het Zwitserse hooggebergte alles bij elkaar ruim 7 1/2 uur in beslag neemt. De trein moet enorme hoogteverschillen overbruggen, wat soms alleen mogelijk is door gebruik te maken van het tandrad. Mocht uw maag al gaan knorren bij de gedachte: in het speciale restauratierijtuig kan lekker gegeten en gedronken worden. Ook is het mogelijk om op uw zitplaats eten geserveerd te krijgen, zodat u het panorama buiten de trein niet hoeft te missen. Prettig: er zijn wijnglazen met scheve voet die al naar gelang de helling van het traject gedraaid kunnen worden. U zult ze nodig hebben...

De Glacier Express is een gezamenlijk initiatief van twee Zwitserse spoorwegmaatschappijen: de Rhätische Bahn en de Matterhorn Gotthard Bahn (in die laatste maatschappij zijn de voormalige Furka-Oberalp Bahn en de Brig-Visp-Zermatt Bahn samengegaan). In de loop der jaren is de Glacier Express, die in 1928 voor het eerst reed, een beroemd Zwitsers fenomeen geworden. Enige probleem: 's winters kon er niet gereden worden wegens lawinegevaar op het traject bij de Furkapas. Maar sinds de aanleg van de Furka spoorwegtunnel, in 1982, kan deze bijzondere treinexcursie nu ook in de wintermaanden ondernomen worden. Het is een totaal andere ervaring wanneer het landschap is bevroren en bedekt met een dik pak sneeuw.
Missing media-item.

Route van de Glacier Express

Wanneer we St. Moritz (1800m) als uitgangspunt kiezen, gaat de reis allereerst via de 6 kilometer lange Albulatunnel door het gelijknamige dal, dan omlaag naar Bergün (1389m) en Filisur (1084m), waar reizigers uit Davos kunnen instappen. Hierna voert de tocht naar het schitterend aangelegde Landwasserviadukt, een 65m hoge en 130m lange, in een bocht gelegen spoorwegbrug. Dit eerste deel van het spoortraject vormt onderdeel van het Unesco werelderfgoed Rhätische Bahn Albula Bernina. Iets verderop ligt de woeste Schynkloof en dan zijn we al in het vruchtbare Domleschg. Dit dal volgend bereiken we Reichenau (608m), het punt waar de Vorder- en de Hinterrhein samenkommen en als Rhein (Rijn) verderstromen.

Reizigers vanuit Chur kunnen in Reichenau op de trein stappen, die van daaruit zijn weg vervolgt in westelijke richting door het dal van de Vorderrhein. Via Ilanz, de eerste stad aan de Rijn, Disentis en Sedrun bereikt de Glacier Express met inzet van het tandrad de Oberalppas (2030m). De afdaling biedt een mooi uitzicht op het Urserendal, waar de trein Andermatt (1444m), Hospental (1452m) en Realp (1537m) passeert. Bij Realp duikt de Glacier Express de Furkatunnel in, om er in Oberwald - kanton Wallis - weer uit te voorschijn te komen. Vroeger begon bij Realp de stijging naar de Furkapas (2431m), waarbij de trein langs de oorsprong van de Rhône kwam, de Rhônegletsjer. De Furkatunnel ontneemt nu het uitzicht daarop, maar wie de imposante gletsjer toch wil zien kan er met een postbus of met eigen auto komen (alleen 's zomers). Of – sinds 2010 – ook in de zomermaanden weer nostalgisch per stoomtrein over de voormalige “Furka Bergstrecke”.
Missing media-item.
Bij Oberwald begint het Gomsdal. In snel tempo volgen de dorpjes met hun karakteristieke houten huizen elkaar op. De trein volgt de Rhône weer, die hier trouwens "Rotten" wordt genoemd, wat de Duitse benaming is. Als in de verte de torens van het Stockalper Slot in Brig (681m) zichtbaar worden, nadert de reis zijn einde. De laatste etappe gaat door het Mattertal naar Zermatt (1620m), gelegen aan de voet van de machtige Matterhorn. Zermatt is het eindpunt van de Glacier Express, maar tegelijkertijd vertrekpunt van de trein in tegenovergestelde richting naar St. Moritz.

De belangstelling voor de Glacier Express is zo groot, dat er inmiddels ook rechtstreekse verbindingen vanuit Chur en Davos naar Zermatt en omgekeerd zijn. De treinen uit deze plaatsen worden in Reichenau gekoppeld en gaan dan samen verder. Overstappen is in deze gevallen niet nodig.

Meer informatie: www.myswitzerland.com/nl/glacier-express

Missing media-item.

Auteur 
Bron 
  • MySwitzerland.com