U kent het vast wel. Tijdens het koffie drinken of de maaltijd gaat de telefoon. U krijgt iemand aan de lijn die u helemaal niet kent. Hij wil u een abonnement verkopen of vraagt om een bijdrage voor een goed doel. Het telefoontje geeft u een ongemakkelijk gevoel. Eigenlijk bent u er niet van gediend. Maar u wilt ook niet zomaar de hoorn op de haak gooien. Wat kunt u doen? Om u te helpen ‘nee’ te zeggen tegen een aanbod dat u niet wenst, is ConsuWijzer de campagne ‘Een beleefd NEE is ook oké’ gestart.
Hoe herkent u een verkoopgesprek?
Om te weten wat u moet doen moet u eerst weten dat het om een verkoopgesprek gaat. De verkoper zal niet altijd meteen zeggen dat hij u iets wil verkopen. Terwijl hij dat volgens de wet wel verplicht is. Het is belangrijk dat u de onbekende beller vraagt wie hij is en waarvoor hij belt. Hij moet daarover duidelijk zijn.
Welke technieken gebruiken verkopers?
Telefonische verkopers willen u graag iets verkopen. Vaak worden ze ook afgerekend op het aantal verkopen per dag. Dat betekent dat ze verschillende technieken gebruiken. Al deze technieken zijn erop gericht zoveel mogelijk te verkopen. Eén ervan is, dat ze net doen of het gaat om een geweldig aanbod. Dat aanbod geldt speciaal voor u. Maar… alleen als u meteen op het aanbod ingaat. Ook kan het zijn dat de verkoper meldt dat u een prijs hebt gewonnen. Ze gebruiken deze trucs om u gunstig te stemmen. En om u sneller te doen beslissen.
ConsuWijzer helpt u om de technieken te herkennen Als u de techniek herkent, laat u zich er minder snel in meenemen. Vraag wat de verkoper wil verkopen en wat het kost. Als u geen interesse hebt, kunt u dat gewoon zeggen. De ConsuWijzer campagne biedt u hulpmiddelen om te oefenen met NEE zeggen.
Wat kunt u zelf doen?
Als u helemaal niet gebeld wilt worden voor aanbiedingen via de telefoon kunt u zich inschrijven bij het Bel-me-niet register. Bedrijven mogen namelijk alleen bellen met mensen die niet staan ingeschreven bij het Bel-me-niet register.
Wordt u aan het begin van het gesprek al duidelijk dat u niet geïnteresseerd bent in het aanbod, dan kunt u dat uiteraard meteen aangeven. Het bedrijf dat u belt, moet nagaan of u wel gebeld wilt worden. U kunt dan ook aangeven dat u niet wilt dat dit bedrijf u nog vaker belt. Dit heet het ‘recht van verzet’. Deze maatregelen zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen ongewenste verkooptelefoontjes.
Wat als u per ongeluk ‘ja’ hebt gezegd?
Het kan zijn dat u ondanks alles toch een keer ongewild ‘ja’ hebt gezegd tegen een aanbod. Ook dan heeft u nog de mogelijkheid om er vanaf te komen. U moet dan wel snel handelen. Nadat u bent gebeld, moet het bedrijf u informatie sturen. Het aanbod dat u per telefoon ontving, ontvangt u dan nogmaals op papier. Het kan zijn dat u zich inmiddels hebt bedacht. U moet dat binnenzeven werkdagen na ontvangst van de informatie melden aan het bedrijf. Dat betekent dat u het aanbod niet accepteert. Ook dit is een manier om NEE te zeggen.
Voor meer informatie klik hier
- geldenrecht.nl