Een betrouwbare occasion uit het buitenland?

In het buitenland zijn auto’s vaak goedkoper. Zowel nieuw als tweedehands. Hoe duurder de auto, hoe interessanter het is om over de grens te kijken.

Duitsland is bijvoorbeeld een waar paradijs voor luxewagens. Veel uitvoeringen worden in Nederland niet eens verkocht. En vooral jonge tweedehandswagens zijn in Duitsland veel voordeliger. Onderaan bij ‘Nuttige internetadressen’ vindt u een keur aan sites met een actueel aanbod.

Voor het transport naar Nederland en de importadministratie kunt u gebruik maken van de diensten van een bemiddelaar. Er zijn bedrijven die een auto voor u aankopen en er zijn bedrijven die alles regelen voor een auto die u zelf hebt gekocht.

Op sites als www.importauto.nl kunt u heel behoorlijke informatie vinden en ook een flink aanbod. Vergeet niet dat het hier om commerciële partijen gaat. In het algemeen geldt dat u voor doorsnee middenklassers met een benzinemotor beter in eigen land kunt zoeken. Anders is het wel erg veel gedoe voor een beetje voordeel.

Keuring

Controle van de kilometerstand is ook in Duitsland onderdeel van een onafhankelijke periodieke keuring. Vraag daarom altijd om de keuringspapieren. Een TUV-, DEKRA- of ADAC-Siegel is vergelijkbaar met een ANWB-keuring.

In België is een autobedrijf verplicht een occasion een nieuwe keuring te geven voordat de auto afgeleverd wordt. Deze keuring wordt uitgevoerd door een neutrale semi-overheidsinstelling en niet door de autobedrijven zelf.

Als u een auto in het buitenland hebt gekocht, moet deze naar Nederland worden getransporteerd. Let op dat uw auto verzekerd is tijdens het transport, of u hem nu zelf naar Nederland rijdt of door een transporteur laat vervoeren.

Importeren brengt nogal wat administratie met zich mee. Achtereenvolgens:

  • Aangifte doen voor invoerrechten (voor auto’s van buiten EU).
  • Aangifte doen voor BTW (alleen voor nieuwe auto’s). 
  • De auto laten keuren bij de RDW.
  • Bpm en verwijderingsbijdrage betalen (hierna ontvangt u het kentekenbewijs). 
  • Kentekenplaten laten maken. 
  • Motorrijtuigenbelasting betalen en WA-verzekering afsluiten.
  • APK-keuring (hangt af van leeftijd en brandstofsoort).

Eendagskenteken

De  RDW en de douane hebben loketten in hetzelfde pand. Voor het regelen van de formaliteiten kunt u een afspraak maken bij een van de vestigingen van de RDW of u kunt tijdens het ‘inloopspreekuur’ langsgaan.

Voor de keuringsafspraak kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen. Dit is niet nodig als het voertuig op een trailer wordt vervoerd.

De RDW keurt of de auto voldoet aan de gegevens volgens de Europese ­regels. Ook wordt bekeken of de auto niet gestolen is en of het chassis­nummer klopt.

De verschuldigde bpm bij een in te voeren auto is een percentage van het oorspronkelijke bpm-bedrag dat voor deze auto in Nederland van toepassing is. Dat percentage is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Was de auto of de uitvoering niet in Nederland leverbaar, dan bepaalt de RDW het oorspronkelijke bpm-bedrag op basis van soortgelijke uitvoeringen.

Wel/niet voordelig

Wanneer is het interessant om een auto uit het buitenland te halen? Een voorbeeld:
 
Een BMW 320i A Limousine uit 2005 met 19.000 km
op de teller kost bij een autohandelaar in het Duitse Lippe:
€20.000
Bij import wordt er een verrekening voor de bpm
(belasting personenauto’s en motorrijwielen) gemaakt:
€4.515
Kosten Rijks Dienst Wegverkeer:
€96
Begeleiding van bemiddelaar Importautos.nl (facultatief):
€279
Totaal €24.890

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de site van Autotelegraaf.nl vinden we een vergelijkbare BMW 320i A bij een dealer in Wezep. Twee maanden ouder dan de Duitse variant, maar met slechts 17.000 kilometer op de teller. Vraagprijs €31.750. Import zou dus zo’n €7000 voordeliger zijn.

U hoeft niet in Europa te blijven voor import. We keken op internet naar een zeer luxe Chrysler 300M in de Verenigde Staten. Bouwjaar 2002, 93.000 mijlen op de teller, vraagprijs 6000 dollar (zo’n €4140). Na opslagen voor transport, verzekering, haven- en douanehandelingen, typegoedkeuring, ­invoerrechten en btw, komen we op een totaal van €11.500.

Probeer maar eens eenzelfde Chrysler in Nederland te vinden voor die prijs. We vonden er een bij een handelaar in Schinnen, zelfde leeftijd, iets minder op de teller en €2000 duurder.

Nuttige internetadressen

Lees ook

 

Auteur