Hoe weet ik of ik een woekerpolis heb? En nog vier prangende vragen (en antwoorden) over woekerpolissen.
- Wat is een woekerpolis?
- Hoe weet ik of ik een woekerpolis heb?
- Moet ik mijn beleggingspolis, nu opzeggen?
- Waar kan ik terecht met mijn klachten?
- Kan ik ook naar de rechter en een schadeclaim indienen?
Woekerpolissen
Wat is een woekerpolis?
De afgelopen jaren zijn er ruim 6 miljoen ‘beleggingsverzekeringen’ verkocht aan consumenten. Meestal om een kapitaal op te bouwen, bijvoorbeeld als aanvulling op het pensioen. Sommige verzekeraars hebben voor deze polissen hoge (woeker) kosten in rekening gebracht, waardoor het verwachte kapitaal tegenvalt. Soms zit er ook een levensverzekering ingebouwd, met eveneens een forse premie. Alsof dat nog niet genoeg is hebben sommige gedupeerden ook nog last van tegenvallende resultaten op de beurs. Maar dat is niet het gevolg van het ‘woekeren’ door verzekeraars. Het heeft deels te maken met pech en soms ook met slechte voorlichting over de risico’s.
Hoe weet ik of ik een woekerpolis heb?
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening heeft op de website www.kifid.nl een overzicht van alle beleggingsverzekeringen. Staat daar een product tussen dat u hebt gekocht, dan kunt u bij uw verzekeraar informeren naar de kosten die daarvoor in rekening worden gebracht. De verzekeraar is verplicht deze informatie te verschaffen. Volgens de Ombudsman Financiële Dienstverlening mogen de kosten niet meer bedragen dan 2,5% van het totaal belegde vermogen. Als er sprake is van een extra (levens)verzekering, dan mag daarvoor alleen een redelijke premie in rekening worden gebracht. Het uitgangspunt is daarbij een gewone ‘losse’ polis.
Moet ik mijn beleggingspolis, nu opzeggen?
Nee, ten eerste omdat niet iedere beleggingsverzekering een ‘woekerpolis’ is. En zelfs als het een woekerpolis is, kan het onverstandig zijn om deze op te zeggen. In veel gevallen geldt er namelijk een boete bij voortijdige beëindiging, zodat u nog meer geld kwijt raakt. Datzelfde geldt meestal voor overstappen. Het is in de regel beter om de looptijd uit te zitten. Het is dan wel aan te raden om met een zogeheten ‘stuitingsbrief’ uw bezwaren bij de verzekeraar kenbaar te maken.
Waar kan ik terecht met mijn klachten?
Er zijn twee stichtingen die de belangen van de gedupeerden behartigen. De Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim. Gedupeerden kunnen zich tegen betaling van €25 of €29,95 bij deze organisaties aansluiten. Stichting Verliespolis, www.verliespolis.nl of Stichting Woekerpolis Claim, www.woekerpolisclaim.nl (de stichtingen zijn niet telefonisch bereikbaar). www.consumentenclaim.nl is een advocatenkantoor dat zegt gedupeerden bij te staan op basis van ‘no cure no pay’. De ‘geschillencommissie’ is nu ondergebracht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
www.kifid.nl telefoon 0900-3552248.
Kan ik ook naar de rechter en een schadeclaim indienen?
Ja, dat kan. In dat geval is het aan te raden een advocaat in de arm te nemen. U loopt dan wel het risico dat het meer kost dan dat het u oplevert. U zult namelijk moeten bewijzen dat de verzekeraar onrechtmatig heeft gehandeld en dat u daardoor schade heeft geleden. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Informeer dan naar de mogelijkheden.
In de special 'Alles over geld': |
- Plus Magazine