Eerste hulp bij vakantiepech

Een ongeluk, ziekte, diefstal: een Plus-enquête wijst uit dat u daar ’t meest bang voor bent op vakantie in het buitenland. Maar geen nood. Lees hier hoe u het vakantieleed kunt verzachten.

Vakantie is genieten en relaxen. Maar soms gaat er iets mis. En in het buitenland is dat dubbel zo erg. Want wat moet je doen als je te maken krijgt met pech, ernstige tegenslag of regelrechte rampen? Je spreekt de taal onvoldoende, kent de mores van het land niet en weet niet bij wie je kunt aankloppen voor hulp. Wie goed voorbereid op reis gaat, kan zichzelf een hoop ellende besparen.

1. Een ongeval 8. Paspoort/rijbewijs/tickets vergeten
2. Ziekte 9. Autopech/caravanpech
3. Diefstal 10. Medicijnen kwijt
4. Famlieomstandigheden 11. Gebit/bril stuk
5. Geen geld kunnen opnemen 12. Terroristische aanslag
6. Koffers kwijtraken 13. Hotel/accommodatie valt tegen
7. Vliegtuig/trein/bus missen Handige telefoonnummers

1. Een ongeval

Auto-ongeluk: blijf altijd op de plaats van het ongeval, doorrijden is strafbaar. Bel de politie. In alle landen van de Europese Unie is het alarmnummer 112. Maakt de politie proces-verbaal op, vraag dan om een kopie of noteer naam en adres van de politie-instantie en de gegevens van het proces-verbaal. Zijn er getuigen, noteer dan ook hun naam, adres en telefoonnummer. Vul een Europees Schadeformulier in (verkrijgbaar bij uw verzekeraar). Noteer de gegevens van de groene kaart van de eventuele andere partij. Heeft deze geen groene kaart, noteer dan naam, adres, kentekennummer en merk en type van de auto. En maak foto’s.

Spoedeisende hulp: neem contact op met uw alarmcentrale, bijvoorbeeld die van uw reisverzekering (telefoonnummer staat op uw verzekeringsbewijs), autoverzekering (groene kaart), zorgverzekering (verzekeringspas) of de ANWB (hulppas). Bel in ieder geval de alarmcentrale van de reisverzekering, want die verzekering biedt vaak de meest uitgebreide dekking.

Auto total loss: als uw auto niet verder kan rijden, kan de alarmcentrale mogelijk een sleepdienst regelen. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden gaat de rekening naar de alarmcentrale , die het bedrag bij de verzekeraar declareert. Vaak zorgt de alarmcentrale ook voor vervangend vervoer, zodat uw vakantie door kan gaan. Als u weer thuis bent, neemt u contact op met uw tussenpersoon of autoverzekeraar.

Tip: Zet het nummer van de alarmcentrales in uw mobiele telefoon.

2. Ziekte

Dokter: vraag de receptie van hotel, camping of toeristeninformatie naar adres en telefoonnummer van een arts die dienst heeft. Is de ziekte ernstig of spreekt u de taal van het land niet, neem dan contact op met de alarmcentrale van uw reis- of zorgverzekering of de ANWB.

Rekening: vraag de arts om een gespecificeerde rekening. Thuisgekomen dient u deze in bij uw reis- of zorgverzekeraar.

Telefoondokter: veel alarmdiensten en zorgverzekeraars hebben een ‘vakantiedokter’ (check van tevoren). Deze kunt u ook bellen als u niet weet of u naar de dokter moet, als u bij een lokale arts bent geweest maar twijfelt of u het wel goed begrepen hebt, of voor informatie over medicijnen die u hebt gekregen.

Ziekenhuis: moet u naar het ziekenhuis, neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van uw reis- of zorgverzekering. Deze assisteert bij praktische zaken en kan eventueel vervoer naar Nederland regelen.

Overlijden: overlijdt uw reisgenoot, neem dan direct contact op met de Nederlandse ambassade of het consulaat voor hulp.

Tip: kunt bij uw zorgverzekeraar gratis een Europese Zorgpas aanvragen. Deze biedt meer zekerheid dan uw gewone zorgpas op gratis hulp in de EU-landen, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland.

3. Diefstal

Spullen: doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag een schriftelijke verklaring om later de schade bij uw verzekering te kunnen claimen.

Paspoort: vraag bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een noodreisdocument. Meestal is dit een ‘laissez passer’ (alleen geldig in de landen die u passeert op uw terugreis). Nodig: een identiteitsbewijs (zoals rijbewijs), proces-verbaal van de politie en twee pasfoto’s. Bent u nog op de heenreis, vraag dan een noodpaspoort. Dit is een jaar geldig en hiermee kunt u uw reis afmaken. Is het paspoort op de luchthaven of vlak voor vertrek gestolen, dan kan de marechaussee in noodgevallen paspoorten afgeven op Schiphol en de luchthavens Rotterdam en Eindhoven.

Visum: hebt u voor het vervolg van uw reis ook een visum nodig, laat dan eerst een nieuw paspoort maken. Dit kan alleen op ambassades en consulaten-generaal (niet op de gewone consulaten). Voor een nieuw visum moet u vervolgens naar de ambassade in het te bezoeken land.

Rijbewijs: doe aangifte bij de politie. Formeel mag u zonder rijbewijs geen auto rijden en met een aangifte kunt u aantonen waarom u hem niet meer hebt. Terug in Nederland gaat u met de aangifte naar de gemeente, waar u een nieuw rijbewijs aanvraagt. In sommige gemeenten is het voldoende als u aangifte in Nederland doet.

Geldpas of creditcard: blokkeer deze zo snel mogelijk via de Bankpassen Meldcentrale (zie onderaan deze pagina).

4. Familieomstandigheden

Afhankelijk van de ernst van de gebeurtenis zijn er twee mogelijkheden: een korte onderbreking van de reis of einde vakantie.

Korte onderbreking: u wilt mogelijk heen en weer vliegen. Bel de alarmcentrale van uw reisverzekering; vraag of zij dit voor u kunnen regelen en of uw reisverzekering deze ‘buitengewone kosten’ vergoedt. Zo nee, koop dan zelf een ticket. Houd er rekening mee dat een vliegtuigticket duur kan zijn als alle goedkope stoelen ‘op’ zijn.

Einde vakantie: uw reisverzekering vergoedt mogelijk de vervroegde terugreis. Kijk in uw polis voor de voorwaarden. Meestal moet u wel via de alarmcentrale toestemming vragen voor de extra kosten. Bent u met de auto en vliegt u terug, regel dan voor vertrek dat de alarmcentrale van uw reisverzekeraar uw auto naar Nederland transporteert. Bent u met het vliegtuig en betaalt de reisverzekering niet (of hebt u geen reisverzekering) dan kunt u de al geboekte terugreis proberen te vervroegen. Of dit kan, is afhankelijk van de voorwaarden van uw ticket. Vraag de vliegmaatschappij naar de mogelijkheden.

5. Geen geld kunnen opnemen

Spoedoverboeking: vanaf uw vakantieadres kunt u uw bank via een spoedoverboeking geld laten overmaken (mits u voldoende saldo hebt). Uw bank stuurt het geld naar een plaatselijk bankfiliaal, waar u het bij de kas kunt opnemen. Vraag eerst de buitenlandse bank om medewerking.

Western Union: u kunt ook familie of vrienden vragen geld over te maken. Vaak kan dat via Western Union. Dat gaat als volgt: uw hulpjes storten het bedrag bij een Western Union-agentschap in Nederland (bijvoorbeeld kantoren van American Express en Postbank); dit wordt overgemaakt naar het Western Union-agentschap bij in de buurt (o.a. bekende financiële instellingen, postkantoren, luchthavens, stations) en u krijgt het vervolgens op vertoon van uw identiteitsbewijs geld uitgekeerd.

Internetbankieren: bankiert u via internet, zoek een computer op en u kunt zelf geld overmaken naar een bank in uw vakantieplaats.

Noodpas: u kunt uw bank vragen een nieuwe pinpas of noodcreditcard op te sturen naar uw vakantieadres. De mogelijkheden verschillen per bank. Vraag hoeveel werkdagen dat duurt.

6. Koffers kwijtraken

Op het vliegveld: meld het direct bij uw luchtvaartmaatschappij. Vul op de luchthaven een schadeformulier in, het Property Irregularity Report. Volgens de algemene vervoervoorwaarden van de IATA (de club van luchtvaartmaatschappijen) kunt u binnen 21 dagen nadat u de bagage alsnog hebt ontvangen, schriftelijk een klacht en schadeclaim indienen bij de luchtvaartmaatschappij, mocht u door het missen van de spullen onkosten gemaakt hebben. Dat moet u sowieso doen als de koffers helemaal niet terugkeren.

Schadeclaim: keert de luchtvaartmaatschappij niet of gedeeltelijk uit, dien dan eventuele schadeclaims in bij uw reisverzekering. Maakt uw vlucht onderdeel uit van een pakketreis (vervoer plus accommodatie), dan is de reisorganisator verantwoordelijk voor bagageafhandeling. Meld daarom het zoekraken ook bij de reisleiding ter plaatse. Neem thuis contact op met uw reisverzekering. Bent u niet verzekerd, of vergoedt de verzekeraar de schade niet volledig, neem dan contact op met de Geschillencommissie Reizen.

7. Vliegtuig/trein/bus missen

Vliegtuig: hoe goedkoper het ticket, hoe minder kans op restitutie. Bij een lijnvlucht (vaste dienstregeling) of een voltariefticket kunt u misschien mee met een volgende vlucht. Bij een chartervlucht of een dumpprijsticket hebt u hoogstwaarschijnlijk pech: u moet een nieuw ticket kopen en de kosten zijn voor uw rekening. Bij een pakketreis (vervoer plus accommodatie of rondreis) is de reisorganisator verantwoordelijk als de vlucht vertraging heeft en u daardoor de rondreis mist.

Trein: bij de internationale trein is het ticket vaak twee maanden geldig.
Mist u de trein, dan bent u alleen geld kwijt voor de annulering van de reservering. Bij speciale tickets kunnen er afwijkende voorwaarden zijn. Mist u bijvoorbeeld de Thalys, dan krijgt u bij sommige tickets 90 procent terug als u ná vertrek van de trein nog annuleert.

Bus: mist u een lijnbus (zoals Eurolines) dan kunt u – afhankelijk van het ticket – een deel van de ticketprijs terugkrijgen. Mist u een charterbus (van een reisorganisator) dan bent u afhankelijk van de voorwaarden en goede wil van de reisorganisator.

8. Paspoort/rijbewijs/ticket vergeten

Paspoort: paspoort vergeten is geen geldige reden om een nieuw paspoort te verkrijgen. Terug dus of op laten sturen door de familie.

Rijbewijs: wie zijn rijbewijs vergeet, heeft een probleem: zonder rijbewijs mag je formeel niet autorijden. Vraag het thuisfront het rijbewijs aangetekend op te sturen. Neem voor de zekerheid een kopie van uw rijbewijs mee. Formeel heeft dit geen waarde, maar in de praktijk kunt u er problemen mee verkleinen als de politie naar uw papieren vraagt.

Ticket: bent u uw ticket vergeten, maar hebt u wel uw paspoort of identiteitskaart bij u, dan heeft dat bij de meeste luchtvaartmaatschappijen geen ernstige consequenties. U krijgt een duplicaatticket en kunt gewoon mee. De maatschappij moet wel in het systeem kunnen achterhalen dat u echt een ticket had gekocht.

Tip: Maak kopietjes van uw paspoort, pasjes, tickets etc.en neem twee pasfoto’s mee. Dat vergemakkelijkt de aanvraag van nieuwe reisdocumenten.

9. Autopech/caravanpech

Pech onderweg: bel de alarmcentrale van uw reisverzekering of van de ANWB. Zij regelen het repareren of wegslepen van uw auto/caravan. Afhankelijk van de polisvoorwaarden kan een maximum gesteld zijn aan het arbeidsloon dat de verzekering vergoedt. Nieuwe onderdelen moet u vaak zelf betalen. Als de garage de benodigde onderdelen niet heeft, kan de alarmcentrale zorgen dat ze worden toegezonden. De vergoeding hiervan is vaak aan een maximum gebonden.
Let op: de hulpverlening buitenland van uw autoverzekering (WA of casco) is bij pech onderweg vaak onvoldoende. ANWB-leden kunnen via de Internationale Reis- en Kredietbrief uitgebreide pechhulpverlening inroepen, inclusief een vervangende auto. U krijgt dan direct hulp langs de weg, meestal gratis. Een reisverzekering is ook uit te breiden met een vervangende auto.

Caravan: hebt u een caravan of aanhanger, dan moet deze meeverzekerd zijn bij de hulptroepen (ANWB, IRK, groene kaart autoverzekering etc).

10. Medicijnen kwijt

Inventariseren: zorg dat u een overzicht hebt van alle medicijnen die u slikt. Uw apotheek kan een lijst printen met merknaam, stofnaam en dosering. Of koop een geneesmiddelenpaspoort en noteer daarin alles.

Ophalen: met de schriftelijke documentatie gaat u naar de arts in het buitenland. U legt het probleem uit en zult de benodigde medicijnen voorgeschreven krijgen. Spreekt u de taal niet, vraag dan de alarmcentrale om hulp. Een arts kan medewerking weigeren als hij misbruik vermoedt, bijvoorbeeld bij morfine. Het kan daarom raadzaam zijn vooraf bij de Nederlandse arts een briefje te halen (liefst in het Engels) waarin beschreven staat dat u die medicijnen echt nodig hebt.

Declareren: vervangende medicijnen moet u cash betalen en kunt u veelal declareren bij uw zorgverzekeraar.

11. Gebit/bril stuk

Tandarts/opticien: vraag het adres van een lokale tandarts/opticien bij de receptie van het hotel, de camping of bij de toeristeninformatie. Vraag vooraf wat de kosten van de reparatie zullen zijn. Verder hangt het van uw zorg- en reisverzekering af of en hoeveel u vergoed krijgt.

Lenzen: draagt u lenzen en verliest u deze, dan kunt u uw eigen opticien bellen en vragen of hij lenzen wil opsturen. Ook kunt u met de gegevens van uw eigen opticien bij de plaatselijke opticien nieuwe lenzen kopen. Houd er rekening mee dat harde lenzen in het buitenland vaak moeilijk te krijgen zijn.

12. Een terroristische aanval

In de buurt: thuisblijvers maken zich ongerust als u in een gebied verblijft waar een aanslag of calamiteit zich heeft voorgedaan. Laat vrienden en familie daarom zo snel mogelijk weten dat u het goed met u gaat.

Ter plekke: raak niet in paniek, blijf kalm en geduldig. Reken erop dat hulp onderweg is. Volg de adviezen van autoriteiten en reddingswerkers op. En als u ertoe in staat bent, bied dan de helpende hand.

13. Accomodatie valt tegen

Klagen: dien ter plekke direct uw klacht in bij de (vertegenwoordiger van de) reisorganisator, dan kan deze het probleem verhelpen of een oplossing bedenken. Als u de klacht niet ter plaatse meldt, hebt u geen recht op schadevergoeding. Vindt u de oplossing niet bevredigend, meld dit dan ook.

Geluidsoverlast: voor geluidsoverlast (door nabijheid van discotheken, luidruchtige gasten of blaffende honden) is de reisorganisator niet verantwoordelijk; u hebt dan geen recht op een alternatief of schadevergoeding.

Claimen: terug in Nederland moet u binnen een maand een schriftelijke klacht indienen bij de reisorganisator. Krijgt u geen of een onbevredigend antwoord, dan kunt u tot uiterlijk drie maanden na de reis de klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen in Den Haag, als tenminste de reisorganisator is aangesloten bij de ANVR.

Handige telefoonnummers en hulptroepen

Internationaal alarmnummer (politie, ambulance): 112

De belangrijkste alarmcentrales in Nederland:

  • ANWB (en reisverzekeraar Unigarant): 0031-70-314 14 14
  • Eurocross (alarmcentrale verschillende zorgverzekeraars; check of uw verzekeraar eronder valt): 0031-71-364 62 00
  • SOS Internationaal (o.a. Euro-peesche, Rabobank, Fortis): 0031-20-651 51 51
  • TravelCare (o.a. Nationale Nederlanden, Postbank): 0031-70-314 75 75
  • ABN AMRO Hulpdienst: 0031-70-324 31 00
  • Elvia (Mondial Assistance): 0031-20-592 92 92

Bankpas of creditcard blokkeren: Voor alle banken kunt u terecht bij de Bankpassen Meldcentrale. Bel vanuit het buitenland 0031-30-283 53 72. U hoort een bandje, via een keuzemenu wordt u doorverbonden naar uw eigen bank.

Collect call: Degene die gebeld wordt, betaalt de gesprekskosten: 0900-99 00 31

Handige internetadressen:


Geschillencommissie Reizen: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, 070-310 53 10 of www.sgc.nl (klik op ‘reizen’)

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine