Einde aan daling premie autoverzekering

Autoverzekeraars gaan hun premies verhogen. Een aantal maatschappijen heeft al bekend gemaakt, dat zij duurder worden, bij sommingen stijgt de premie tot wel 50 procent.

Dat stelt vergelijkinger verzekeringssite.nl. Bovendien stellen verzekeraars steeds preciezer premies vast, bijvoorbeeld op straatniveau in plaats van per regio. Met de premiestijgingen is een einde gekomen aan de jarenlange daling van de premie.
De op vier na grootste autoverzekeraar in Nederland, Univé, maakte in december 2010 bekend de premies met vijf procent te gaan verhogen. Maar de meest opvallende stijging is het “Auto-online” product van Acura: 50 procent en het eigen risico met 250 euro vanwege de schadelast in de doelgroep voor dit product. London, ANWB, ASR, Budgio, Generali, De Goudse, Turien & Co en Unigarant hebben in 2011 ook hun premies verhoogd. “We verwachten dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat meer autoverzekeraars dit jaar hun premies gaan verhogen”, aldus Erik Hordijk, directeur Verzekeringssite.nl.? ?Enorm prijsverschil?Het prijsverschil tussen maatschappijen is nog steeds enorm. Maar de gemiddelde premie is gestabiliseerd. Bij gelijke dekking rekent een dure verzekeraar gemiddeld 2,7 keer zoveel voor een autoverzekering als een goedkope maatschappij. Deze goedkopere maatschappijen hebben daarnaast ook vaak betere voorwaarden dan de duurdere maatschappijen. Consumenten die langer dan twee jaar dezelfde autoverzekering hebben, besparen al gauw 200 euro per jaar door te vergelijken en over te stappen.

In 2007 was volgens DNB de winst op de WA autoverzekeringen nog 328 miljoen euro. In 2009 maakten de autoverzekeraars een gezamenlijk verlies van 15 miljoen euro. In 2010 hebben de verzekeraars gezamenlijk weer een winst van 46 miljoen euro gemaakt, bleek uit de cijfers die DNB op 9 augustus publiceerde.

Lees ook:

Goedkope autoverzekering gemiddeld beter

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl