Even tanken, maar waar of wat?

‘Ik merk niks van de hogere benzineprijzen. Ik tank altijd voor €25.’ Zelfs die grappenmakers is het lachen vergaan. Wie aan de pomp wil besparen, zal moeten rekenen: welke kortingsactie of welke brandstof is het voordeligst?

De grafieken van de brandstofprijzen beginnen steeds meer te lijken op een pittige bergetappe in de Tour de France. Maar dan zonder een serieuze afdaling. Want ruim vier jaar geleden schreven we een artikel over de prijzen aan de pomp en toen noteerden we €1,21 voor een liter euro 95. Een litertje diesel kostte niet meer dan €0,87. Lpg kon u met heel veel geluk vinden voor €0,28 cent per liter. In de afgelopen vier jaar zijn de prijzen behoorlijk opgelopen en vooral lpg-rijders lijken de dupe. Want voor hen verdubbelde de prijs bijna. Dieselrijders moeten nu ruim 45 procent meer ophoesten. Benzinerijders zijn bijna een derde duurder uit.

Overstappen op lpg
De stijging komt voor een deel door de gestegen olieprijzen, maar lpg-rijders hebben bovendien te maken gekregen met gestegen brandstofaccijnzen. Die rekening wordt aan de pomp gepresenteerd. De sterke prijsstijging van lpg maakt het inbouwen van een gasinstallatie op papier minder interessant, maar is nog steeds het overwegen waard. De kosten liggen grofweg tussen de €1200 en €2500. In absolute cijfers was een liter lpg vijf jaar geleden €0,80 cent goedkoper dan benzine. Nu is dat zo’n €0,90 cent. Wie elke week aan de pomp staat en 50 liter tankt, kan zo per jaar een paar duizend euro op de brandstofkosten besparen. Voor iedereen die meer dan 10.000 kilometer per jaar rijdt, kan lpg dus nog steeds de moeite waard zijn. Een waarschuwing is op zijn plaats, want lpg betekent ook: een duurdere autoverzekering, hoger verbruik, meer onderhoudskosten en meer motorrijtuigenbelasting. Of het voor u loont, is dus een ingewikkelde rekensom. Op de website www.autobelastingen.nl vindt u een handige rekenmodule die daarbij kan helpen.

Missing media-item.

De voordeligste tankstations

 Euro 95 Ongelood  
 Joontjes Tankservice, Sneek   
€1,595
 Joontjes, Steenwijk €1,596
 Gebr. Derksen, Elten
€1,599
 Diesel  
 Argos, Rotterdam €1,269
 Agrisneltank, Hoogerheide €1,289
 Joontjes Tankservice, Sneek €1,289
 Lpg  
 Joontjes, Wolvega  €0,635
 Q8, Venlo  €0,705
 Texaco, Nuenen  €0,749

Bron: Brandstofprijzen.nl, peildatum
1 augustus 2011

Collectieve korting
Op zoek gaan naar de goedkoopste pomp bij u in de buurt (via een site als www.brandstofprijzen.nl) is sowieso verstandig, maar u kunt er ook voor kiezen om u aan te sluiten bij een collectief. De ANWB biedt leden bijvoorbeeld tanken met korting. Wie tankt bij een van de zeshonderd aangesloten stations kan een korting krijgen van €0,05 of €0,06 per liter ten opzichte van de landelijke gemiddelde adviesprijs. De maximale korting per tankbeurt is €2,50. U hoeft u niet aan te melden, maar moet bij het tanken wel uw ANWB-pas laten zien. United Consumers hanteert een vergelijkbaar systeem met een eigen kortingskaart.

Bij zowel de ANWB als United Consumers ontvangt een deelnemer de korting altijd op basis van de gemiddelde landelijke adviesprijs. Mocht het zo zijn dat de pomp al een lagere prijs heeft, dan wordt dat verrekend met de korting. Het kan zelfs zo zijn dat de prijs al €0,06 lager ligt dan de landelijke adviesprijs. Dan ontvangt u toch daarbovenop standaard €0,01 korting, omdat u met het collectieve tanken geen aanspraak maakt op de bestaande spaaracties. Zo tankt u altijd minimaal €0,01 cent per liter goedkoper dan andere klanten.

Wie elke week 50 liter tankt, kan met lpg per jaar een paar duizend euro besparen.

Alternatieve brandstof
Er komen steeds meer alternatieven voor de bestaande brandstoffen, maar of ze ook goedkoper zijn, is de vraag. De ontwikkeling van auto’s die rijden op slaolie, ethanol of waterstof staat nog in de kinderschoenen. Dure aanpassingen aan de auto doen het financieel voordeel vaak weer teniet

Het rijden op aardgas of compressed naturalMissing media-item. gas (CNG) is al meer geaccepteerd, zij het beperkt beschikbaar. Dat vergt wel een aparte installatie in uw auto, maar een kilootje CNG kost on-geveer €0,60 en daar rijdt u even ver op als op een liter diesel.
Ook handig: u kunt een gastank bij uw huis laten bouwen (zodat u thuis kunt tanken) en er is een extra bpm-korting van €500 voor ‘aardgasauto’s’. De ontwikkeling van opladen in plaats van tanken lijkt het snelst te gaan. De fiscus is in elk geval dol op elektrische auto’s.

Hoewel de subsidiemaatregelen onder druk staan, betaalt u in ieder geval geen bpm tot en met 2018 en voorlopig geen wegenbelasting. Het opladen kost minder dan een tientje aan stroom en de actieradius (de afstand die afgelegd kan worden met één volle accu) wordt steeds groter. Kortom: een schoon en goedkoop alternatief. Maar er zijn ook nadelen: ‘even’ tanken is er niet meer bij: opladen duurt uren. En de levensduur en de onderhoudskosten van de e-cars moeten nog blijken.

Lees ook:

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine